#FakeNews οι αφίσες κατά των αιολικών πάρκων στο Μετρό του Παρισιού

 #FakeNews οι αφίσες κατά των αιολικών πάρκων στο Μετρό του Παρισιού

Μεγάλη διάδοση παρουσιάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε ιστοσελίδες ορισμένες φωτογραφίες από το μετρό του Παρισιού, που δείχνουν ότι αναρτήθηκαν αφίσες από Άγραφα, Κύθηρα, Σκύρο και Αστυπάλαια, με μήνυμα για την ευαισθητοποίηση των πολιτών απέναντι στα αιολικά πάρκα. Ωστόσο, δεν αληθεύει ότι αναρτήθηκαν πραγματικά τέτοιες αφίσες στο γαλλικό μετρό.

Παράδειγμα στο Facebook:

Παραδείγματα άρθρων: kythera.newsefsyn.grkoutipandoras.grdete.grkaipoutheos.gr3pointmagazine.grergasianews.gr

Παράδειγμα στην Τηλεόραση:

Το θέμα συζητήθηκε στην εκπομπή «φλΕΡΤ», ΕΡΤ1, 02/12/2020 [μπορείτε να παρακολουθήσετε το βίντεο της εκπομπής εδώ. Το υπό εξέταση σημείο βρίσκεται στο 6ο-7ο λεπτό].

Ακούστηκαν τα εξής:

– Με το γαλλικό μετρό τι γίνεται; Μπήκε η Ελλάδα στο γαλλικό μετρό;

– Γέμισε από εικόνες όμορφες από τη χώρα μας, συγκεκριμένα από τα Άγραφα, τα Κύθηρα, απ’ τη Σκύρο, απ’ την Αστυπάλαια, απ’ τη νότια Εύβοια, γιατί; Ως μια πράξη αλληλεγγύης για τα επερχόμενα αιολικά πάρκα, τα οποία θα γίνουν σε πολλά από τα ελληνικά μας νησιά (μεταξύ αυτών και αυτά που ανέφερα, αλλά και άλλα όπως η Άνδρος και η Τήνος). Σε μια πράξη, λοιπόν, αλληλεγγύης το μετρό γέμισε από αυτές τις φωτογραφίες (…)

– Φαντάσου να ‘σαι με τη μάσκα σου στο μετρό, χειμώνα, στη Γαλλία και να βλέπεις την Ελλάδα. (…)

– Η συγκεκριμένη καμπάνια να πούμε ότι παροτρύνει τους Έλληνες να έρθουν στην Ελλάδα πριν να είναι πολύ αργά και τα τοπία μας γεμίσουν με αυτές τις ανεμογεννήτριες.



Τι ισχύει;

Θα ανατρέξουμε αρχικά στις φωτογραφίες που επισυνάφθηκαν στις ανωτέρω αναρτήσεις, άρθρα ή βίντεο.

Η παραπάνω εικόνα παραπέμπει ευθέως στο σταθμό Chevaleret της γραμμής 6 του παρισινού μετρό (Station de métro Chevaleret).

Η φωτογραφία στη δεξιά αφίσα προέρχεται από τα Άγραφα. [πηγή]

Σε πρόσφατα αναρτηθέν βίντεο στο YouTube από τη διαγωνίως απέναντι από την αφίσα πλευρά της αποβάθρας δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε την υπό εξέταση αφίσα.




Στιγμιότυπο βίντεο από κανάλι που αναρτά σε τακτική βάση πρωτότυπα βίντεο από σιδηροδρομικές, κυρίως, συγκοινωνίες στο Παρίσι.



Όπως φαίνεται και στο τέλος του παρακάτω βίντεο, η εικόνα αυτή προέρχεται από το σταθμό Pasteur (Station de métro Pasteur), που συνδέει τις γραμμές 6 και 12 του παριζιάνικου μετρό.

Στο χώρο της διαφημιστικής πινακίδας αποτυπώνεται μία φωτογραφία από τα Κύθηρα. [πηγή]

Η εικόνα σχετίζεται πιθανόν με τον ίδιο σταθμό, καθώς έχει και ανάλογη διακόσμηση και δυνατότητα αλλαγής από την 12η προς την 6η γραμμή, ή με σταθμό από τον οποίο διέρχεται η γραμμή (Ligne 6), καθώς διακρίνεται η πινακίδα με κατεύθυνση το σταθμό Nation, τερματικό της εν λόγω γραμμής.

Στο χώρο της διαφημιστικής πινακίδας περιέχεται φωτογραφία από τη Σκύρο. [πηγή]

Δεν εντοπίζεται κάποιο αξιόπιστο στοιχείο σύνδεσης με συγκεκριμένο σταθμό του παριζιάνικου μετρό, εντάσσεται, ωστόσο, στο ήδη εκτεθέν πλαίσιο αναφοράς των σταθμών του μετρό στην πρωτεύουσα της Γαλλίας.

Η φωτογραφία στα αριστερά προέρχεται από την Αστυπάλαια. [πηγή]

Αυτήν η εικόνα γίνεται αντιληπτό ότι προέρχεται από το σταθμό Corvisart (Station de métro Corvisart), που επίσης ανήκει στη γραμμή 6.

Η αφίσα στα αριστερά προέρχεται από την Άνδρο. [πηγή]


Συνολικά, οι εικόνες από το παριζιάνικο μετρό δεν έχουν δημοσιευθεί στο διαδίκτυο, και η χωρική τους συνάφεια, η χρήση μασκών και η ένδυση των εικονιζομένων υποδεικνύουν ότι έχουν ληφθεί από κάποιον επιβάτη της γραμμής 6 κατά τους τελευταίους μήνες του 2020.

Σε όλες τις εικόνες συμπεριλαμβάνονται διαφημιστικές αφίσες με φωτογραφίες από ελληνικά τοπία, τις οποίες ως ξεχωριστές εικόνες έχει αναρτήσει, και πιθανότατα δημιουργήσει, η ίδια σελίδα Facebook.

Κοινό στοιχείο τους είναι ότι αναγράφεται avant qu’il ne soit trop tard“, που μπορεί να μεταφραστεί ως «πριν να ‘ναι αργά». Σύμφωνα με τις λεζάντες των φωτογραφιών και του περιεχομένου της σελίδας που τις δημοσιοποίησε, αναφέρονται στα σχεδιαζόμενα αιολικά πάρκα στις περιοχές αυτές, ως μήνυμα εναντίωσης σε εκείνα.

Συγκεκριμένα, η σελίδα του Facebook “Le vent et les immortelles”, που αυτοχαρακτηρίζεται ως σελίδα σχετική με την τέχνη, αναφέρει στο πεδίο των πληροφοριών ότι [η σελίδα] είναι:

Ένα project για την ενημέρωση και αντίδραση για την εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας βιομηχανικών ζωνών στα ελληνικά νησιά και τα βουνά της ηπειρωτικής χώρας.

Πάντως, δεν προέρχεται κάποια από τις παραπάνω φωτογραφίες τοπίων από την Εύβοια, όπως αναφέρθηκε στην ΕΡΤ.


Σε αναζήτηση πρόσφατου φωτογραφικού ή οπτικοακουστικού υλικού από τους σταθμούς αυτούς στο μετρό της γαλλικής πρωτεύουσας δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε στιγμιότυπα, έστω και υπό διαφορετική οπτική γωνία, που να επιβεβαιώνουν ότι πράγματι αναρτήθηκε αυτή η σειρά αφισών στα πεδία των διαφημιστικών πινακίδων.

Δεν εντοπίσαμε ούτε κάποια ειδησεογραφική σελίδα διεθνώς ή άλλη ιστοσελίδα να αναφέρεται στο ζήτημα μιας τέτοιας καμπάνιας ευαισθητοποίησης, πέραν όσων ελληνικών μέσων έλαβαν αφορμή από την ανάρτηση των φωτογραφιών στην προαναφερθείσα σελίδα του Facebook.



Διάψευση

Μερικοί χρήστες του Facebook επισήμαναν στη σελίδα μας ότι οι εικόνες αποτελούν προϊόν ψηφιακής επεξεργασίας, κι ενώ πράγματι υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις, αναζητήσαμε επίσημες πληροφορίες προκειμένου να διασταυρώσουμε τον ισχυρισμό ότι οι εν λόγω αφίσες αναρτήθηκαν πραγματικά στο μετρό του Παρισιού.

Απευθυνθήκαμε στην υπηρεσία τύπου του Ομίλου RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens), φορέα αστικών συγκοινωνιών στο Παρίσι, και λάβαμε απάντηση από την επικεφαλής επικοινωνίας της αρμόδιας για το μετρό διαφημιστικής εταιρίας “Mediatransports”, με μακρά ιστορία στη διαφήμιση στον χώρο των μέσων μαζικής μεταφοράς.

 

«Είμαι επικεφαλής επικοινωνίας των MEDIATRANSPORTS, της υπηρεσίας που είναι υπεύθυνη για τη διαφήμιση στο μετρό του Παρισιού. Επιβεβαιώνω ότι αυτές οι φωτογραφίες είναι αποτέλεσμα ψηφιακής επεξεργασίας. Τέτοιες διαφημιστικές πινακίδες δεν παρουσιάστηκαν ποτέ στην πραγματικότητα


Συμπέρασμα

Συνοπτικά, οι φωτογραφίες με ελληνικά τοπία και μηνύματα κατά των αιολικών πάρκων δεν αναρτήθηκαν στην πραγματικότητα στους σταθμούς του μετρό του Παρισιού. Ο ισχυρισμός διαψεύσθηκε από την ίδια την αρμόδια εταιρία για τη διαφήμιση στους χώρους του μετρό. Οι εικόνες που κυκλοφόρησαν, συνεπώς, είναι αποτέλεσμα ψηφιακής επεξεργασίας.

The following two tabs change content below.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

Related post

Ρώτα το #echaritygr ότι θες, όποτε θες
×
Exit mobile version