Συζητώντας με τον Έλληνα «Λένιν», Αλέξανδρο Μούκανο!

Συνέντευξη και κριτική θεάτρου, του Αριστείδη Καρεμφύλλη

0

Απόγευμα Τετάρτης και με μια διαολεμένη βροχή να μου δυσκολεύει την μετακίνηση ξεκίνησα για το Bασιλικό Θέατρο. Από τις μέρες που σιχτιρίζεις για το κάθε τι, με το κρύο και την υγρασία της Θεσσαλονίκης να σου πιρουνιάζουν κάθε κύτταρο, αλλά εσύ εκεί να θες να πας να δεις παράσταση. Και κάπως έτσι, κατέληξα στην «Ρωσική Επανάσταση» του Τσέζαρις Γκραουζίνις.

Ένας στρατιώτης μας περιγράφει την Επανάσταση, που συντάραξε την σύγχρονη ιστορία, όπως την έζησε ο ίδιος. Πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε. Μέσα από την ματιά, ενός απλού ανθρώπου, κι όχι από την κριτική κάλυψη ενός ιστοριογράφου, δημιουργήθηκε ένα σκηνικό αφαιρετικό που από την πρώτη στιγμή μας μετέφερε στον χωροχρόνο και στο επίκεντρο των γεγονότων που επρόκειτο να εξελιχθούν.

Έφτασα στο θέατρο και με την ευκαιρία είχα κλείσει μια κουβέντα με τον Αλέξανδρο Μούκανο, που θα υποδυόταν επί σκηνής τον Λένιν. Δέκα λεπτά πριν την έναρξη της παράστασης, με δέχθηκε στο καμαρίνι του γι ένα γρήγορο χαιρετισμό. Φύση ευγενική και ένας άνθρωπος πρόθυμος και χαμογελαστός, παρά τον δίωρο άθλο που τον περίμενε. Πήρα θέση ανάμεσα στο πλήθος των θεατών και περίμενα, μέχρι να τελειώσει η παράσταση. Και λίγα λεπτά μετά την αυλαία το μαγνητοφωνάκι, άρχισε να γράφει.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Κύριε Μούκανε, πώς είδατε την αναμέτρηση με τον θεατρικό χαρακτήρα του Λένιν που υποδύεστε, στην «Ρωσική Επανάσταση»;

Αλέξανδρος Μούκανος: Όπως πάντα. Όπως ένας ηθοποιός, χωρίς καμιά ιδιαιτερότητα, αλλά κυρίως, με την θεατρική του υπόσταση. Είναι ένα πρόσωπο γνωστό σε όλους, η εικόνα του και η μορφή του. Είτε συμφωνεί κανείς ιδεολογικά, είτε όχι. Δεν πολυασχολήθηκα με τον τύπο, τι είναι, πώς συμπεριφέρεται. Εννοώντας κινησιολογικά, γιατί δεν μας ενδιέφερε στην παράσταση την συγκεκριμένη με τον σκηνοθέτη να μιμηθούμε ένα πρόσωπο καθαρά εξωτερικά, αλλά να καταγράψουμε την οξυδέρκεια του πνεύματός του και τον τρόπο που χειρίζεται και χειραγωγεί τους ανθρώπους, τον λαό και τις ιδέες του.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Η Ρωσική Επανάσταση αποτέλεσε σημείο σταθμό για το ρου της ιστορίας; Θεατρικά πώς μπορεί να επηρεάσει έναν θεατή;

Αλέξανδρος Μούκανος: Μπορεί να επηρεάσει με την εξής έννοια: εδώ δεν ήρθαμε να καταγράψουμε μία ιστορική επανάσταση, που συνέβη εκεί και η καταγραφή γίνεται με την ιστορική της μορφή. Παρά, χρησιμοποιούμε την συγκεκριμένη επανάσταση για να μας δώσει την αφορμή να νιώσουμε, πρώτα εμείς οι ηθοποιοί, και κατ’ επέκταση οι θεατές τον ενθουσιασμό και την ενέργεια που προκαλεί μια επανάσταση. Αν θέλετε, μπορεί να είναι και το έναυσμα για τον ενθουσιασμό και την ενέργεια που έχει να κάνει με την προσωπικότητά μας, με την προσωπική μας ζωή. Είναι ένα ερέθισμα για να ξεκινήσει κανείς την δική του επανάσταση, ανεξάρτητα από ιδεολογίες.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Στην παράσταση βλέπουμε τον Γκόρκι να κρίνει τον Λένιν για τις πολιτικές που ακολουθεί. Πιστεύετε ότι ένας πολιτικός, με ευγενείς σκοπούς, διαφθείρεται με την ανάληψη της εξουσίας;

Αλέξανδρος Μούκανος: Απόλυτα. Το λέει κάπου. Εκτελέσεις. Για να πετύχει την απελευθέρωσή του το προλεταριάτο, πρέπει να εγκαθιδρύσει την δική του δικτατορία. Είναι λόγια του Λένιν. Γιατί αλλιώς, δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Και, δόξα τω Θεώ (γέλιο), ο Λένιν και οι μετέπειτα από αυτόν, εφάρμοσαν αυτήν την τακτική.

Στα πρώτα λεπτά της κουβέντας μας, κατάλαβα ότι ο άνθρωπος που έχω μπροστά μου δεν αναπαράγει όσα έτοιμα του δώσανε σε ένα δελτίο τύπου. Τα λόγια του έκρυβαν έναν ιδιαίτερο στοχασμό. Οι κινήσεις του, οι εκφράσεις του. Έτσι, προχώρησα σε πιο γενικές, κι άλλοτε προσωπικές ερωτήσεις.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Μελετώντας το βιογραφικό σας, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι αμφιταλαντεύεστε μεταξύ κλασσικού και σύγχρονου θεάτρου. Ως καλλιτέχνη, ποιας περιόδου τα έργα σας εκφράζουν καλύτερα;

Αλέξανδρος Μούκανος: Αυτό δεν το αναζήτησα ποτέ. Μου αρέσει πάρα πολύ το ρεαλιστικό θέατρο. Τσέχωφ, Ίψεν, Στρίτμπεργk. Με ενθουσιάζουν και κάποια μέρη του αρχαίου δράματος, κάποιοι ρόλοι, αλλά έχω ασχοληθεί με όλα και δεν έχω προτίμηση θα έλεγα.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Παρά τις κοινωνικοοικονομικές αντιξοότητες, βλέπουμε το κοινό να στρέφεται προς θέατρο. Πώς νομίζετε ότι επιδρά στην ψυχοσύνθεσή του ατόμου η παρακολούθηση μιας παράστασης;

Αλέξανδρος Μούκανος: Πάρα πολύ. Θα επαναλάβω αυτά που είπα σε προηγούμενη επανάσταση. Είχαμε την χαρά εμείς οι 25 άνθρωποι πάνω στην σκηνή να νιώσουμε τις στιγμές της επανάστασης. Οπότε αυτό το ταρακούνημα στον θεατή, δεν είναι σημαντικό; Δεν μπορεί να μην περάσει.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Ο Κάρολος Κουν συμβούλευε τους μαθητές του να πορεύονται στο θέατρο με γνώμονα το δίπτυχο «διάβασμα και πάθος». Ποια θα ήταν η συμβουλή σας σε έναν νέο που θέλει να ασχοληθεί με την υποκριτική;

Αλέξανδρος Μούκανος: Να αφοσιωθεί στο θέατρο. Στην δουλειά. Απόλυτα, όμως.

Αριστείδης Καρεμφύλλης: Από την κλασσική υποκριτική, βλέπουμε τώρα να αναπτύσσεται μια ιδιαίτερη αγάπη για το σωματικό θέατρο. Ποια θεωρείτε πως θα είναι η επόμενη τάση στον χώρο;

Αλέξανδρος Μούκανος: Το θέατρο είναι ένα. Τα εμπεριέχει όλα. Το θέατρο είναι τα πάντα στην τέχνη. Μουσική, κίνηση, τα πάντα. Δεν μπορώ να τα ξεχωρίσω.

Έξι λεπτά μετά, βγήκα από το καμαρίνι του και άφησα πίσω μου το θέατρο. Δεν ξέρω αν μου άρεσε περισσότερο η παράσταση ή η κουβέντα μου μαζί του. Δεν θα το ψάξω περισσότερο. Ξέρω, με σιγουριά, ότι η γρουσουζιά που με ακολουθούσε φεύγοντας από το σπίτι, είχε μείνει κάπου ανάμεσα στους πυροβολισμούς της επανάστασης, σε κάποιο διάδρομο των χειμερινών  ανακτόρων της Πετρούπολης. Ή ότι ο άνθρωπος με το τόσο γνήσιο χαμόγελο, την απομάκρυνε με τις λέξεις που με τόση ευκολία πρόφερε και με την ευχαρίστηση που έδειχνε κατά την διάρκεια της συζήτησής μας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Mετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις
Σκηνικά – Κοστούμια: Βιτάουτας Νάρμπουτας
Μουσική: Μαρτίνας Μπιαλομπζέσκις
Χορογραφία – Κίνηση: Έντι Λάμε
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Μουσική Διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας
Βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Σαμαρτζίδου
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Μαρία Μυλωνά
Φωτογράφηση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη

 

Παίζουν: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Έφη Δρόσου, Γιάννης Καραμφίλης, Ζωή Λύρα, Ιφιγένεια Μακρή, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ιωάννης Μαστρογιάννης, Μάριος Μεβουλιώτης, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Μούκανος, Άγγελος Νεράντζης, Χρίστος Νταρακτσής, Χρήστος Παπαδημητρίου, Τίμος Παπαδόπουλος, Νίκος Ράμμος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Αναστάσιος Ροδοβίτης, Ρέα Σαμαροπούλου, Γιάννης Τσάτσαρης, Μαρίνα Τσελεπή, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Μίλτος Τσιάντος, Σαμψών Φύτρος.

ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΠΡΕΜΙΕΡΑ: Τετάρτη 25 Οκτωβρίου, στις 21.00

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 18:00, Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:00

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ΤΕΤΑΡΤΗ-ΠΕΜΠΤΗ:
Γενική είσοδος: 5 €

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ:
Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις πλατείας): 10 €
Εκπτωτικό εισιτήριο: 8 € (Θέσεις εξώστη, Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65)
Ομαδικό εισιτήριο: 7 € (για κρατήσεις άνω των 20 ατόμων)

ΣΑΒΒΑΤΟ & ΚΥΡΙΑΚΗ: 
Κανονικό εισιτήριο: 13 € (Θέσεις πλατείας)
Κανονικό εισιτήριο: 10 € (Θέσεις εξώστη)
Εκπτωτικό εισιτήριο: 8 € (Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65)
Ομαδικό εισιτήριο: 7 € (για κρατήσεις 20 ατόμων και άνω)

ΑΝΕΡΓΟΙ για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ: ΔΩΡΕΑΝ (απαραίτητα με τηλεφωνική κράτηση)
Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή  (για περιορισμένο αριθμό θέσεων)

ΑΤΕΛΕΙΕΣ:
Εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών.
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Πολύτεκνοι: 5€
Δάσκαλοι-Καθηγητές: 10€

Δείτε εδώ τις ώρες λειτουργίας των ταμείων >

Πληροφορίες: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | www.ntng.gr | Τ. 2315 200 200

The following two tabs change content below.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

You might also like More from author