Μάνος Σπαρής: η ΖΩΗ είναι η έμπνευση…

 Μάνος Σπαρής: η ΖΩΗ είναι η έμπνευση…

συνέντευξη στην Φωτογράφο – Εκπαιδευτικό, Ελένη Κολώνη

 

O Μάνος Σπαρής κατάγεται από το νησί της Λήμνου και  ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 2011 με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Έχει παρακολουθήσει  σεμινάρια και διαλέξεις πάνω στην καλλιτεχνική φωτογραφία και στην επεξεργασία της εικόνας. Έχει συμμετάσχει μέχρι τώρα  σε είκοσι πέντε (25) ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα (Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Λήμνο-Καβάλα-Κρήτη) και στο εξωτερικό (Αγγλία-Ρωσία-Χιλή-Ινδία-Ινδονησία-Ουκρανία),καθώς και σε 2 διεθνείς εκθέσεις στην Gallery Blank Wall, στην Αθήνα. Επίσης, έργα του έχουν διακριθεί σε πανελλήνιους και παγκόσμιους διαγωνισμούς μέσω της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρίας και της  FIAP (FEDERATION INTERNATIONALE DE L’ART PHOTOGRAPHIQUE). Είναι Ιδρυτικό μέλος και διετέλεσε Πρόεδρος της Φωτογραφικής Ομάδας Λήμνου.

 Έχει εκδώσει ένα φωτογραφικό ηλεκτρονικό άλμπουμ για τη Λήμνο με τίτλο «Lemnos the Amazing Greek island»  που είναι διαθέσιμο και για ipad (http://www.blurb.com/my/ebooks/536378-lemnos#ibookstore). Εμπλουτίζει διαρκώς τις γνώσεις του από τα βιβλία και τα λευκώματα μεγάλων φωτογράφων και κάνοντας πρακτική με διάφορες μορφές λήψεων. Ασχολείται με την Α/Μ φωτογραφία,  φωτογραφία δρόμου-γυμνό-τοπία-minimal-πορτραίτα. Είναι μέλος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρίας και της FIAP.

Εμπνευσμένος, χαρισματικός και ταλαντούχος είναι στοιχεία που έχω ξεχωρίσει στο πρόσωπο του Μάνου Σπαρή και είναι τιμή μου που μου παρέθεσε μια συνέντευξη γεμάτη «φωτογραφική» φιλοσοφία. Κυρίες και κύριοι, ταξιδέψτε μέσα από τον φακό του Μάνου και γνωρίστε τον. Αξίζει.

Ελένη Κολώνη: Πες μας δυο λόγια για τον εαυτό σου, αλλά και για το πότε και πώς ξεκίνησε η σχέση σου με τη φωτογραφία.

Μάνος Σπαρής: Καταρχάς, να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στο site  για την τιμή που μου κάνετε με αυτή τη συνέντευξη. Κατάγομαι από τη Λήμνο, αλλά λόγω της φύσεως της εργασίας μου έχω ζήσει σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Αυτή τη στιγμή μένω μόνιμα στο νησί. Η σχέση μου με τη φωτογραφία ξεκίνησε ουσιαστικά με την αγορά της πρώτης μου DSLR μηχανής το 2011.Αρχικά, πειραματιζόμουν και διάβαζα σχετικά με τους τρόπους λήψεων καθαρά σε τεχνικό επίπεδο. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε και η εκτύπωση των φωτογραφιών μου σε μεγάλο μέγεθος και αυτή η δυνατότητα να πιάνω στα χέρια μου την εικόνα που τράβηξα ,ήταν συγκλονιστική. Όπως λέει και ο φωτογράφος Κωνσταντίνος Μάνος,  «Ακόμα και ένα μικρό τύπωμα αρκεί ώστε να ζωντανέψει η δουλειά σου, έστω και να το βάλεις στον τοίχο σου».

Όμως,  η πραγματική μου σχέση με τη φωτογραφία άρχισε όταν παρακολούθησα ένα σεμινάριο καλλιτεχνικής φωτογραφίας στη Λήμνο. Αυτό το σεμινάριο μου άνοιξε την ψυχή ώστε να μπω μέσα στον κόσμο της φωτογραφίας και να τη μελετήσω σε βάθος, γι’αυτό ευχαριστώ τον δάσκαλο του σεμιναρίου Παντελή Πραβλή.

Ε.Κ.: Από πού αντλείς έμπνευση; Υπάρχει κάτι που σε ελκύει περισσότερο φωτογραφικά και γιατί;

Μ.Σ.: Βασικά αντλώ έμπνευση από την καθημερινότητα, από τη ζωή, η οποία περιλαμβάνει τα πάντα. Δηλαδή κάνεις μια βόλτα, πας στη δουλειά σου, βλέπεις ένα ωραίο τοπίο, ένα σχηματισμό από σύννεφα, μια ανατολή, μια δύση. Βλέπεις ανθρώπους να δουλεύουν, να γελάνε, να πίνουν ,να τρώνε, να χορεύουν, βλέπεις χρώματα, φώτα….η ΖΩΗ είναι η έμπνευση. Και όλα αυτά με μεγάλη αγάπη. Όπως είχε πει και ένας μεγάλος Γάλλος φωτογράφος ο Robert Doisneau «Για να τραβήξεις μια φωτογραφία πρέπει να αισθάνεσαι γεμάτος αγάπη για τον συνάνθρωπό σου».

 

Ε.Κ.: Τι συντελεί σε μια επιτυχημένη φωτογραφική πορεία; (Έμπνευση; Ταλέντο; Βιώματα; Μελέτη; Συνεχής πρακτική;)

Μ.Σ.: Όλα αυτά που είπες αλλά και το καθένα χωριστά. Για μένα το πρώτο είναι η αγάπη για τη φωτογραφία, γενικά για τη ζωή αλλά και ένα μεγάλο τμήμα είναι η μελέτη καταρχήν της ιστορίας της φωτογραφίας. Είναι αδιανόητο για τον φωτογράφο να μη γνωρίζει τη σπουδαία φωτογραφία που προηγήθηκε της εποχής του. Σίγουρα στην εποχή που ζούμε με τις τόσο πολύπλοκες φωτογραφικές μηχανές και τις ρυθμίσεις τους, θα πρέπει να είσαι άριστος γνώστης του εξοπλισμού σου και των δυνατοτήτων του, έτσι ώστε να μη σε απασχολούν, εάν δεις κάτι που σε εμπνέει να το φωτογραφίσεις, οι ρυθμίσεις και ο τρόπος που πρέπει να κρατάς τη μηχανή, γιατί πάει έχασες και τη στιγμή και το θέμα. Για κάθε συνειδητό καλλιτέχνη η κυριαρχία πάνω στα τεχνικά του μέσα αποτελεί απόλυτα αναγκαία συνθήκη της δημιουργίας του.

 

Ε.Κ.: Θεωρείς ότι για να δημιουργήσεις ένα ικανοποιητικό φωτογραφικό portfolio είναι σημαντικό το να ταξιδεύεις;

Μ.Σ.: Όχι απαραίτητα. Θα σου δώσω ένα παράδειγμα.  Ο André Kertesz, ακόμα και ως γέροντας , αποκλεισμένος στο διαμέρισμά του στη Ν.Υόρκη , φωτογράφιζε τα μικρά φτηνά διακοσμητικά αντικείμενα που είχε στο σπίτι του , δίνοντάς τους ένα άλλο νόημα. Ο Kertesz,  λοιπόν, φωτογράφιζε συνεχώς. Δε σταμάταγε, όπου κι αν βρισκόταν. Αμέτρητες φωτογραφίες έχει βγάλει από το μπαλκόνι του σπιτιού του. Τον μάγευαν οι μικρές αλλαγές του τοπίου.

Ε.Κ.: Κατά τη γνώμη σου η συμμετοχή σε  διαγωνισμούς επηρεάζει τη φωτογραφική πορεία κάποιου;

Μ.Σ.: Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς είναι βασικά για να δεις σε τι επίπεδο είσαι ή έχεις φτάσει και εάν η δουλειά σου όντως συγκινεί κάποιους μεγαλύτερους γνώστες της φωτογραφίας, χωρίς όμως να είναι αυτός ο κανόνας. Πιστεύω ότι καλό είναι να ασχοληθείς κάποιο διάστημα της φωτογραφικής σου πορείας με τους διαγωνισμούς αλλά μετά πρέπει να είσαι πιο επιλεκτικός και να διαγωνίζεσαι μόνο με τον εαυτό σου. Όπως είπε και ένας από τους μεγάλους φωτογράφους όταν τον ρώτησαν «Ποια είναι η καλύτερή σου φωτογραφία;»  και απάντησε «Η φωτογραφία που θα βγάλω αύριο».

 

Ε.Κ.: Ποιο είδος φωτογραφίας πιστεύεις ότι σε αντιπροσωπεύει;

Μ.Σ.: Νομίζω, χωρίς να έχω καταλήξει ακόμα, ότι τείνω  προς τη φωτογραφία που συμμετέχει, είτε σαν κεντρικό θέμα είτε σαν μέρος, το ανθρώπινο στοιχείο. Δηλαδή ο άνθρωπος και το περιβάλλον του σε όλα τα στάδια. (Δρόμου-δράσης-γυμνό-δραστηριότητες-πορτρέτο)

Ε.Κ.: Υπάρχουν φωτογράφοι ή φωτογραφίες που επηρέασαν το προσωπικό σου στυλ;

Μ.Σ.: Πάρα πολλοί και πιστεύω με τη μελέτη θα υπάρξουν και άλλοι. Μερικοί από τους αγαπημένους είναι: Andre Kertesz, Robert Doisneau, Bill Brand, Robert Capa, Will Ronis, Brassai, Bresson, G.Winogrand, Lartigue, Daido Moriyama, Araki, Martin Parr, Manos, Salgado, Μπαλάφας, Ριβέλλης, Σχοινάς.

 

Ε.Κ.: Πώς διακρίνεις την «καλή» φωτογραφία;

Μ.Σ.: Η καλή φωτογραφία καταρχήν θα πρέπει να εκφράζει εσένα. Είναι λίγο υποκειμενικό τι εννοούμε “καλή φωτογραφία”. Πιστεύω ότι η καλή φωτογραφία είναι αυτή που βάζει τον θεατή στη διάθεση και στο συναίσθημα του φωτογράφου. Κρατάω 3 σκέψεις μεγάλων  φωτογράφων για το τι είναι καλή φωτογραφία.

«Η φωτογραφία που καταφέρνει να ενημερώνει και ταυτόχρονα να αγγίζει τους ανθρώπους είναι αυτή που θέλουμε να βλέπουμε και να δημιουργούμε» Sam Abell,

«Φωτογραφίζω μια πέτρα και θέλω να φαίνεται ότι είναι πέτρα αλλά ταυτόχρονα να είναι και κάτι άλλο…» Weston,

«Αν η φωτογραφία σου δεν είναι αρκετά καλή δεν είσαι αρκετά κοντά» Robert Capa.

Ε.Κ.: Πώς θα περιέγραφες το επίπεδο της φωτογραφίας στην Ελλάδα σήμερα;

Μ.Σ.: Πιστεύω ότι σε κάθε περίοδο που υπάρχει κρίση ανθούν οι τέχνες, και η φωτογραφία για μένα είναι τέχνη. Στην Ελλάδα νομίζω ότι σιγά σιγά ο κόσμος εκπαιδεύεται στο να μπορεί να δει και να εκτιμήσει μια καλή φωτογραφία.

Ε.Κ.: Είσαι ενεργό μέλος της Φωτογραφικής Ομάδας Λήμνου και διετέλεσες πρόεδρός της για χρόνια. Πες μας λίγα λόγια για την ομάδα.

Μ.Σ.: Ναι, είμαι από τα ιδρυτικά μέλη της Φ.Ο.Λ και διετέλεσα Πρόεδρος της Ομάδας για 3,5 χρόνια. Η ΦΟΛ προήλθε από τα σεμινάρια καλλιτεχνικής φωτογραφίας που έγιναν στο νησί. Ήμασταν μια παρέα ανθρώπων που αγαπήσαμε ή αγαπούσαμε  και  πιο πριν τη φωτογραφία και αυτό θέλαμε να το βγάλουμε προς τα έξω, να το φωνάξουμε. Πώς? Με την ενεργή συμμετοχή μας στα καλλιτεχνικά δρώμενα του ακριτικού αυτού νησιού της Λήμνου. Με τη διοργάνωση κάθε χρόνο τουλάχιστον 2 ομαδικών εκθέσεων, και τη συμμετοχή μας και σε εκθέσεις –δραστηριότητες εκτός νησιού. Ξεκινήσαμε 17 άτομα και τώρα νομίζω έχουμε φτάσει τα 35.

Ε.Κ.: Υπάρχουν μελλοντικά φωτογραφικά σχέδια με τα οποία ασχολείσαι;

Μ.Σ.: Τα μελλοντικά μου σχέδια σίγουρα θα είναι η συνεχής μελέτη και η εσωτερική αναζήτηση, ώστε να βρω τη δική μου προσωπική έκφραση μέσω της φωτογραφίας.

 

Ε.Κ.: Τι θα συμβούλευες όσους ξεκινάνε ν’ ασχολούνται τώρα με τη φωτογραφία;

Μ.Σ.: Καταρχήν, μεράκι και αγάπη για τη φωτογραφία. Άριστη γνώση τεχνικού χειρισμού του εξοπλισμού μας, δηλαδή της μηχανής μας. Λίγη γνώση προγραμμάτων επεξεργασίας φωτογραφίας στον υπολογιστή μας. Και ΜΕΛΕΤΗ ΛΕΥΚΩΜΑΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ!

Ευχαριστούμε θερμά τον Μάνο Σπαρή για τη συνέντευξη που μας παραχώρησε!

Περισσότερα στοιχεία για το φωτογραφικό έργο του μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω σύνδεσμους:

Website:    http://www.manossparisphotography.com/

Facebook: https://www.facebook.com/manosartphotography/

My Blog:    http://manossparisphotos.blogspot.gr/

The following two tabs change content below.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

Related post

Ρώτα το #echaritygr ότι θες, όποτε θες
×
Exit mobile version