Λίτσα Μπήτιου: το γέλιο κάνει πιο εύπεπτα τα δύσκολα νοήματα
Κατά τα παιδικά χρόνια όλοι λίγο πολλοί έχουμε παρακολουθήσει έστω μία παράσταση κουκλοθεάτρου. Άλλοτε από επαγγελματίες, στο σχολείο ή από ομάδες παιδιών στην γειτονιά μας. Υπάρχει όμως ακόμη ένα από το 1999 και λειτουργεί στη ΧΑΝΘ Θεσσαλονίκης από την κα. Λίτσα Μπήτιου. Μέσα από αναρίθμητες παραστάσεις η κα. Μπήτιου μας συνοδεύει σε μια βόλτα γνωριμίας με όλα εκείνα που αναρωτηθήκαμε και δεν ξέραμε ποια/ον να ρωτήσουμε!
Χριστίνα Αζοπούλου: Πως ξεκίνησε το ταξίδι του κουκλοθεάτρου σας;
Λίτσα Μπήτιου: Η ιδέα για τη δημιουργία του κουκλοθεάτρου στη ΧΑΝΘ ξεκίνησε το 1999 μέσα από το εργαστήριο κατασκευής μαριονέτας που ακόμη διδάσκω. Τότε υλοποιήθηκε και η ιδέα εμψύχωσης της μαριονέτας και από εκείνη τη στιγμή τα κλασσικά παραμύθια άρχισαν να εμψυχώνονται και να απευθύνονται σε παιδιά των νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών και των μικρών τάξεων του Δημοτικού, πιστεύοντας ότι οι παραστάσεις αποτελούν τον καθρέφτη των απόψεών μας για την αισθητική, την τέχνη και την ζωή. Από το ξεκίνημα μέντορας και θεατρικός συγγραφέας του “Κουκλοθεάτρου της Χριστίνας Μπήτιου” είναι ο κος Μιχάλης Χατζάκης. Αργότερα η κόρη μου Χριστίνα Μπήτιου τελείωσε τις σπουδές κλασσικού χορού και εφόσον τα παιδικά της χρόνια βίωσε μέσα στο σπίτι που κυριολεκτικά ήταν παρασκήνιο και εργαστήριο κουκλοθεάτρου, ήταν σχεδόν φυσικό όχι απλά να ασχοληθεί αλλά να εφαρμόσει τις χορογραφικές γνώσεις της στην σκηνική παρουσίαση της κούκλας.
Χ.Α: Από ποια μέρη αποτελείται ένα κουκλοθέατρο;
Λ.Μπ.: Το κουκλοθέατρο είναι μια σύμμειξη τεχνών δηλαδή του συγγραφέα για τα θεατρικά κείμενα, του μουσικού για τους ήχους και τη μουσική που συνοδεύει, του ξυλουργού για τις κατασκευές σκηνικών και διαφόρων βοηθητικών αντικειμένων, του γλύπτη, για την κατασκευή των χαρακτήρων, του ράφτη για τα κοστούμια, του ηθοποιού για τους ρόλους. Η κατασκευή γίνεται για να υπηρετήσει την παράσταση, για να δώσει ικανότητες στην κούκλα μας που να ενισχύουν την ζωντανή παρουσία της. Η κάθε κούκλα είναι μια νέα κατασκευαστική επινόηση, μοναδική, είναι μια εφεύρεση. Οι δεκάδες επιλογές που έχουμε να κάνουμε (σχετικά με τα υλικά, το μέγεθος, την μηχανική του σώματος, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά, τον τρόπο χειρισμού κλπ) στον τελικό συνδυασμό τους, πρέπει να σκοπεύουν στην συνολική θεατρική παρουσία του χαρακτήρα. Όλα αυτά αποτελούν δεξιότητες που πρέπει να έχει ο κουκλοπαίκτης για να υπηρετήσει σωστά το έργο του.
Χ.Α: Πως θα μπορούσε κάποια/ος να μυηθεί στην τέχνη του κουκλοθεάτρου;
Λ. Μπ.: Πραγματοποιούνται σεμινάρια 10 τουλάχιστον συναντήσεων, συνήθως μία φορά κάθε σχολική σεζόν. Απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς αν πρόκειται για “το κουκλοθέατρο σαν εκπαιδευτικό μέσον” ή σε χομπίστες που θέλουν να αναπτύξουν το κουκλοθέατρο επαγγελματικά, σαν μια δραστηριότητα που συμβατικά ονομάζουμε παιδική ψυχαγωγία δηλαδή να δημιουργήσουν δικό τους κουκλοθέατρο.
Χ.Α: Με ποια κριτήρια επιλέγετε ποιο παραμύθι θα ξετυλίξετε κάθε φορά;
Λ. Μπ.: Τα έργα μας τα επιλέγουμε συνήθως βασιζόμενες στους σύγχρονους προβληματισμούς των παιδιών. Ακόμη και τα κλασσικά έργα έχουν να πουν πράγματα μέσα από τα παθήματα των ηρώων στα οποία τα παιδιά θα αναγνωρίσουν τα αισθήματα που τους απασχολούν στο σχολείο, στη γειτονιά, στον κοινωνικό τους περίγυρο. Βέβαια να υπάρχει διαδραστικότητα ώστε να προκαλεί στο παιδί το αίσθημα της συμμετοχής του και της δικής του παρουσίας στην πορεία του έργου και να νοιώσει στο φινάλε ότι συνετέλεσε ώστε το αποτέλεσμα να σχετίζεται με τους ηθικούς κώδικες, αξίες και βάσεις ηθικές. Τα περισσότερα έργα μας είναι κωμωδίες γιατί το άφθονο γέλιο κάνει πιο εύπεπτα τα δύσκολα νοήματα.
Χ.Α: Ποιο είναι το αγαπημένο σας τέλος από τα παραμύθια που παρουσιάζετε;
Λ. Μπ.: Μεγάλο είναι το κέρδος για το παιδί, από ένα σωστά οργανωμένο κουκλοθέατρο, αλλά και μεγάλη η ευθύνη για την επιλογή των στοιχείων που συνθέτουν ένα κουκλοθεατρικό έργο όπως ο μύθος, η πλοκή, τα πρόσωπα, η σύγκρουση του καλού με το κακό. Αυτό σημαίνει ότι κανένα παιδί δε φεύγει από μια καλή παράσταση με την ψυχή άδεια. Κάποιο μήνυμα έχει καταχωνιαστεί μέσα του, κάποιο δίδαγμα ηθικό, που αρχίζει, από την πρώτη κιόλας στιγμή, να δουλεύει μέσα του, οδηγός μιας δημιουργικής και όμορφης ζωής και αυτό είναι το μέλημα μας. Συνήθως το τέλος το δίνουν τα παιδιά αφού νοιώσουν τι θα πει “δίκαιο” και να καταλάβουν μέσα στην ψυχούλα τους ποιος πρέπει να νικάει στους αγώνες. Το κριτήριο τους σας βεβαιώ είναι αλάνθαστο.
Χ.Α: Που θα σας βρουν οι παλιές/οι και νέες/οι φίλες/οι του κουκλοθεάτρου σας;
Λ.Μπ.: Έχουμε την ιστοσελίδα www.puppetry.gr, όπου αναφέρονται όλα τα στοιχεία μας, όπως επίσης και το πρόγραμμα για τις παραστάσεις που παίζονται και που θα ανεβάσουμε αργότερα όπως επίσης και τα σεμινάρια που θα πραγματοποιηθούν. Επίσης στο facebook.com/koyklotheatro και μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας στο 2310 941843 (εργαστήριο) και 6936985171 προσωπικά.
Συμβαίνει στη ΧΑΝΘ
echaritygr
Latest posts by echaritygr (see all)
- Θέατρο Σοφούλη | «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ έναν γλάρο να πετάει» - 18 Μαρτίου 2023
- BABY BOOM | 12ο event στο Hyatt Regency Thessaloniki στηρίζει Παιδικά Χωριά SOS - 18 Μαρτίου 2023
- Κινέζοι σκίουροι, ρίχνονται με τα μούτρα στη μάχη κατά των ναρκωτικών ουσιών - 12 Μαρτίου 2023
- Σεισμός 7,8 Ρίχτερ σε Τουρκία – Β. Συρία | Τουλάχιστον 1.500 νεκροί (ΕΙΚΟΝΕΣ) - 6 Φεβρουαρίου 2023
- Κλωνοποιημένες «σούπερ αγελάδες» στην Κίνα παράγουν υψηλή ποσότητα γάλακτος - 3 Φεβρουαρίου 2023