Γιώργος Κοντέλλης: «Σημασία έχει περισσότερο το ταξίδι, η όρεξη να φωτογραφίσεις, το καινούργιο»

 Γιώργος Κοντέλλης: «Σημασία έχει περισσότερο το ταξίδι, η όρεξη να φωτογραφίσεις, το καινούργιο»

Με αφορμή τη 16η ατομική του έκθεση, συνομιλούμε με τον Γιώργο Κοντέλλη, καταξιωμένο φωτογράφο, με καταγωγή από Λήμνο και πολύχρονη αξιοσημείωτη πορεία στο χώρο της φωτογραφίας. Οικείος, χαμογελαστός, δημιουργικός, προκαλεί ευχάριστη αίσθηση με τις εικόνες που πλάθει με τη μηχανή του.

Ελένη Κολώνη: Πες μας λίγα λόγια για σενα.

Γιώργος Κοντέλλης: Ονομάζομαι Γιώργος Κοντέλλης και είμαι φωτογράφος. Έχω σπουδάσει φωτογραφία κι ανάμεσα σε άλλα έχω σπουδάσει και Πληροφορική, αλλά η φωτογραφία με τραβούσε πάντα.

Ελένη Κολώνη: Τι σε παρακίνησε να ξεκινήσεις τη φωτογραφία;
Γιώργος Κοντέλλης: Η φωτογραφία μου άρεσε από μικρή ηλικία, ίσως το έναυσμα να ήταν η φύση της Λήμνου, ίσως κάτι άλλο. Την πρώτη μου μηχανή με εναλλάξιμους φακούς, τη λεγόμενη SLR, την απέκτησα όταν ήμουν στην πρώτη γυμνασίου. Μου την αγόρασε ο πατέρας μου. Και από τότε κόλλησα, μου άρεσε. Έδειξα προφανώς μια έφεση σ’αυτό, αλλά κάποια στιγμή έπρεπε να αποφασίσω αν θα παραμείνει χόμπυ ή θα γίνει κάτι παραπάνω. Κι έγινε κάτι παραπάνω τελικά. Αντίθετα η Πληροφορική που είχα σπουδάσει δε με τράβηξε. Ένιωθα ότι θα ήταν μια μόνιμη ταλαιπωρία να ασχολούμαι μια ζωή με τους υπολογιστές.

Ελένη Κολώνη: Ειδικεύεσαι σε κάποιο είδος φωτογραφίας;
Γιώργος Κοντέλλης: Όχι, αυτό δεν ισχύει για μένα. Έχω κάνει διάφορα πράγματα, έχω μια πορεία στη φωτογραφία, γύρω στα 25 χρόνια, κι έχω ασχοληθεί με διάφορα θέματα, αλλά κατά βάση με εκθέσεις. Το κομμάτι που επιλέγω είναι η έκθεση, το βιοποριστικό δεν είναι κατ’επιλογήν. Έχω συνεργαστεί με περιοδικά. Μου ζητούσαν περισσότερο μόδα, πορτραίτα, και ασχολιόμουν με τέτοια θέματα. Δεν ήταν προσωπική επιλογή.

Ελένη Κολώνη: Υπάρχει κάποια εμπειρία φωτογραφική στη μέχρι τώρα πορεία σου που σου έχει μείνει αξέχαστη;

Γιώργος Κοντέλλης: Εμπειρία συγκεκριμένη δε μπορώ να θυμηθώ αυτή τη στιγμή, αλλά αυτό που μου έχει κάνει εντύπωση στη φωτογραφία είναι ότι, όσο περνάει ο καιρός και νομίζεις ότι είσαι γνώστης πραγμάτων σχετικά με τη φωτογραφία, αυτό δεν ισχύει. Σου αφήνει περιθώριο να μάθεις κι άλλα. Επίσης, η εμπειρία φωτογράφισης με ανθρώπους σε αφήνει πολλές φορές έκπληκτο, ιδίως το πώς μπορεί να αλλάξει, πόσο εύπλαστο είναι το αποτέλεσμα. Διαπιστώνεις ότι μπορεί να δημιουργηθεί κάτι άλλο, εντελώς διαφορετικό απ’αυτό που περίμενες, απ’αυτό που είχες στο μυαλό σου. Ο άνθρωπος είναι πολύ ευέλικτο στοιχείο για φωτογράφιση και μ’αρέσει αυτό.

Ελένη Κολώνη: Διαβάζεις βιβλία σχετικά με τη φωτογραφία;

Γιώργος Κοντέλλης: Φυσικά πάντα διαβάζω κάτι, είτε βιβλίο είτε άρθρο στο διαδίκτυο, ενημερώνομαι συνεχώς. Πέρα απ’αυτό, παρακολουθώ σεμινάρια, απλά αυτό γίνεται πιο επιλεκτικά πια. Μ’ενδιαφέρουν επιμέρους στοιχεία, για παράδειγμα καινούργιες τεχνικές, ενδιαφέροντες φωτογράφοι από διάφορες χώρες, οι οποίοι μπορεί να αποτελέσουν και πηγή έμπνευσης.

Ελένη Κολώνη: Ο πρώτος φωτογράφος που έρχεται στο μυαλό σου και γιατί;

Γιώργος Κοντέλλης: Ο Ansel Adams γιατί είναι κλασικός φωτογράφος τοπίου κι από τους πρώτους που μου είχαν τραβήξει την προσοχή. Κλασικός Αμερικάνος φωτογράφος με δικές του τεχνικές, λίγο διαφορετικές, που δεν αντιγράφονται, αλλά οι περισσότεροι masters έτσι είναι.

Ansel Adams, Mission San Xavier del Bac, Tucson, Arizona

Ελένη Κολώνη: Ποιο είναι το μόνο στοιχείο που θα ήθελες να γνωρίζεις όταν ξεκινήσες να φωτογραφίζεις;

Γιώργος Κοντέλλης: Γνωρίζοντας το αντικείμενο σιγά σιγά χάνεται λίγο η μαγεία, αλλά δε θα ήθελα να το γνωρίζω εξ’αρχής. Νομίζω ότι είναι ωραίο να ξεκινάς με ενθουσιασμό και με όνειρα. Πάντα η πραγματικότητα σε προσγειώνει λίγο, όμως δεν είναι ανάγκη να γίνεται από την αρχή. Είναι καλό να μπαίνεις με φτερά, δυναμικά, είναι ωραίο ταξίδι το να μαθαίνεις. Γιατί να τα γνωρίζεις όλα από πριν;

Ελένη Κολώνη: Σε έχει επηρεάσει η φωτογραφία ως άτομο;

Γιώργος Κοντέλλης: Εννοείται, και σε πάρα πολλούς τομείς. Κι ο τρόπος που σκέφτομαι και αποτυπώνω στο μυαλό μου πράγματα είναι φωτογραφικός. Δε θυμάμαι εύκολα ονόματα, θυμάμαι όμως πράγματα, εικόνες, πρόσωπα. Δεν είσαι φωτογράφος μόνο όσο διαρκεί μια φωτογράφιση, βλέπεις εικόνες γύρω σου συνέχεια και χωρίς τη μηχανή. Και γι’αυτό πολλές φορές, όταν κάνω ένα ταξίδι, δε θέλω να κρατώ τη μηχανή, αν και αυτό δε σημαίνει ότι δεν αποτυπώνω εικόνες.

Eλένη Κολώνη: Τι ελπίζεις ότι οι άνθρωποι εκτιμούν όταν βλέπουν τις φωτογραφίες σου;
Γιώργος Κοντέλλης: Είναι αναλόγως τι φωτογραφίζεις κάθε φορά. Κάποιες στιγμές θέλεις απλά να μοιραστείς μια ωραία εικόνα που είδες, ένα ωραίο ηλιοβασίλεμα, ένα ωραίο γεύμα. Από κει και πέρα μπορεί να θέλεις, σε επίπεδο τέχνης, να διακρίνει ο θεατής διάφορα στοιχεία. Για μένα δηλαδή μια φωτογραφία γίνεται τέχνη όταν μπορεί να έχει πολλές ερμηνείες που να βασίζονται στον ψυχικό κόσμο του καθενός. Επομένως, ίσως κάποιον να τον αγγίξεις μ’έναν συγκεκριμένο τρόπο και από κει και πέρα πώς θα το ερμηνεύσει είναι μάλλον προσωπικό του θέμα. Μπορεί να αναμοχλεύσει μια δική του ανάμνηση, πράγματα κι ερεθίσματα από την παιδική του ηλικία. Κι αυτό είναι το ωραίο με τη φωτογραφία.

Ελένη Κολώνη: Χρώμα ή ασπρόμαυρο; Και γιατί;
Γιώργος Κοντέλλης: Για μένα δεν είναι ουσιαστικό το δίλημμα, έχει να κάνει με περιόδους και τι προτιμάς ως εργαλείο. Τα τελευταία χρόνια δουλεύω πολύ με έγχρωμο. ‘Εχω δουλέψει και το ασπρόμαυρο κάποια χρόνια και το χρησιμοποιώ, όταν το χρειάζομαι, για να δείξω κάτι συγκεκριμένο. Πιστεύω ότι δεν αναιρεί το ένα το άλλο, δεν αφαιρεί κάτι από την εικόνα το ασπρόμαυρο. Απλά το έγχρωμο προσθέτει ακόμη ένα στοιχείο που πρέπει να το τιθασεύσεις, να γνωρίζεις για ποιον ακριβώς λόγο το χρησιμοποιείς, όχι απλά γιατί υπάρχει στην εικόνα σου. Κι είναι αρκετά δύσκολο να προσθέσεις ένα βασικό στοιχείο σύνθεσης, το χρώμα.

Ελένη Κολώνη: Σκέφτεσαι κάτι λίγο πριν πιέσεις το κουμπί;

Γιώργος Κοντέλλης: Όπως λέει κι ο Ansel Adams η πράξη της φωτογραφίας περιέχει πάρα πολλά πράγματα μέσα της, αυτά που έχουμε μάθει, αυτά που έχουμε κάνει, τους έρωτές μας, ένα βιβλίο που διαβάσαμε, ένα ποίημα, ένα όμορφο ηλιοβασίλεμα. Μπορεί να είναι ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου το κλικ, αλλά μέσα σ’αυτό εμπεριέχονται τόσα άλλα πράγματα.

Ελένη Κολώνη: Υπάρχουν κάποιες φωτογραφίες που θα ονόμαζες “αγαπημένες”;

Γιώργος Κοντέλλης: Όχι δεν υπάρχει συγκεκριμένη αγαπημένη. Ίσως υπάρχουν κατά καιρούς αγαπημένες, αλλά όλοι οι δημιουργοί έχουμε πολλά «παιδιά», οπότε δεν τα ξεχωρίζεις εύκολα.

Ελένη Κολώνη: Εάν θα μπορούσες να πας την τέχνη σου προς οποιαδήποτε κατεύθυνση χωρίς φόβο αποτυχίας ή απόρριψης, πού θα σε οδηγούσε; Τι καινούγιο θα προσπαθούσες να δοκιμάσεις;

Γιώργος Κοντέλλης: Αν δε μ’ενδιέφερε καθόλου το οικονομικό κομμάτι κι η απήχηση, πράγμα που συνήθως κάνω στις εκθέσεις μου -όχι βέβαια στο βαθμό που θα ήθελα-, αν ήμουν εντελώς ελεύθερος, θα ήμουν πολύ πιο πειραματικός. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να’ναι εντελώς αφαιρετικό, πειραματικές τεχνικές. Στο παρελθόν, όταν φωτογράφιζε ένας φίλος μου, τηγάνιζε το φιλμ σε σιγανή φωτιά. Ένα παρόμοιο παράδειγμα είναι ο Πόλλοκ, ο οποίος ζωγράφιζε ό,τι ήθελε πάνω στους πίνακές του κι ήταν σε άλλη διάσταση την ώρα της δημιουργίας.

Ελένη Κολώνη: Ποια είναι η γνώμη σου για τη βιομηχανία της φωτογραφίας αυτή τη στιγμή;
Γιώργος Κοντέλλης: Όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι σε παγκόσμιο επίπεδο, συρρικνώνεται συνεχώς, κι ένας λόγος παραπάνω στη χώρα μας λόγω οικονομικής κρίσης. ΄Ισως αλλάξει κι ενοποιηθεί με κάτι άλλο. Νομίζω ο φωτογράφος, όπως τον γνωρίζουμε, έχει ημερομηνία λήξης.

 

Ελένη Κολώνη: Ο κόσμος είναι γεμάτος εκπληκτικά τοπία και γενικά ευκαιρίες φωτογραφίας. Ποιες είναι οι χώρες ή οι περιοχές που θα ήθελες να επισκεφθείς και να φωτογραφίσεις τα επόμενα χρόνια;

Γιώργος Κοντέλλης: Θα ήθελα να ταξιδέψω παντού, δεν περιορίζομαι σε συγκεκριμένο μέρος. Δε νομίζω ότι ο τόπος θα καθορίσει το αποτέλεσμα ή θα σου δώσει παραπάνω ερεθίσματα. Σημασία έχει περισσότερο το ταξίδι, η όρεξη να φωτογραφίσεις, το καινούργιο. Έχω τραβήξει φωτογραφίες καλλιτεχνικές στην Αγγλία, όχι μόνο τουριστικές και καταγραφικές που συνήθως βγάζουμε κατά τη διάρκεια ενός σύντομου ταξιδιού. Επειδή ζούσα εκεί, ταυτίστηκα με το μέρος, κατανόησα τον τόπο και τους ανθρώπους του.

Ελένη Κολώνη: Θα παρουσιάσεις σύντομα μια ατομική σου έκθεση. Πες μας λίγα λόγια γι’αυτή. Ποιο είναι το θέμα και τι σε ενέπνευσε;

Γιώργος Κοντέλλης: Είναι η 16η ατομική μου έκθεση. Μ’ενέπνευσε η Λήμνος. Ήταν το ξεκίνημα μου και έρχομαι πάλι στην αρχή της πορείας μου. Λόγω συγκυριών, έχω γυρίσει κι έχω πια ως βάση τη Λήμνο εδώ και 3 χρόνια. Μου άρεσε αυτή η αλλαγή και προφανώς, επειδή έχω μια συγκεκριμένη διάθεση και έναν συγκεκριμένο τρόπο σκέψης, ήθελα να ξαναδώ γνώριμα τοπία με μια διαφορετική πλέον ματιά. Λίγο πιο ώριμη, αλλιώτικη. Το θέμα μου είναι το τοπίο και ο άνθρωπος αλλά σ’ενα περισσότερο ονειρικό περιβάλλον κι όχι τόσο καταγραφικό. Η Λήμνος αποτελεί το έναυσμα, το ερέθισμα αλλά δεν είναι ακριβώς το αποτέλεσμα. Ίσως είναι περισσότερο αποτέλεσμα της καρδιάς και του μυαλού και λιγότερο των ματιών.

Ελένη Κολώνη: Υπάρχει κάποια ερώτηση που κανείς δεν σου έχει κάνει ποτέ και θα ήθελες να σου κάνουν;
Γιώργος Κοντέλλης: Μια ερώτηση που δεν μου έχουν κάνει ποτέ ή ίσως όχι τόσο συχνά όσο θα ήθελα είναι σχετικά με το αν, εδώ που έχω φτάσει ως φωτογράφος, έχει υπάρξει κάποιος αγώνας από πίσω, κάποια κούραση. Αν είχα απογοητεύσεις, αν έκανα κάποιες θυσίες, που είναι αρκετές. Αυτό είναι κάτι που το ξεχνάει ο κόσμος.

Ελένη Κολώνη: Αν ένας νέος σου έλεγε ότι θα’θελε να ακολουθήσει καριέρα ως φωτογράφος, τι θα τον συμβούλευες;

Γιώργος Κοντέλλης: Θα του έλεγα να το κάνει, αν το θέλει πολύ. Τα όνειρά μας πρέπει να τα ακολουθούμε. Απλά να έχει στο νου του ότι είναι ένας δύσκολος δρόμος, χωρίς απαραίτητα να καταλήξει σε δόξα και χρήματα. Θα το δει στην πορεία. Ξεκινάμε με όρεξη, σωστές βάσεις και σπουδές κι όπου πάει, γιατί δεν είναι εύκολος χώρος ούτε οι συγκυρίες στην Ελλάδα είναι ευνοικές. Εννοείται, αν υπάρξει ευκαιρία στο εξωτερικό, να την εκμεταλλευτεί στο έπακρο, χωρίς δισταγμό.

Η έκθεση θα διαρκέσει 14 ημέρες από 28 Ιουνίου έως 12 Ιουλίου και τα επίσημα εγκαίνια θα είναι την Παρασκευή στις 30 Ιουνίου κι ώρα 8:30μ.μ. Θα παρουσιαστεί στον πολυχώρο τέχνης «Αποθήκη», στο λιμανάκι της Μύρινας.

 

Φωτογραφίες του Γιώργου Κοντέλλη μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο.

https://www.facebook.com/George.Kontellis.Photography/

The following two tabs change content below.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

Related post

Ρώτα το #echaritygr ότι θες, όποτε θες
×
Exit mobile version