Φάκελος Λογοθεραπεία: Συνεχώς μειούμενο προσωπικό για διογκούμενες ανάγκες!
Πλέον, ζούμε με απορίες πάνω στις ίδιες τραγικές διαπιστώσεις πως ναι μεν υπάρχουν δικαιώματα και Παγκόσμιες Ημέρες για να “γιορτάζουμε” – ή τιμούμε, καλύτερα – σημαντικά ανθρώπινα δικαιώματα, ωστόσο όμως απέχουμε πολύ ακόμη από την πράξη. Μπορεί η 6η Μαρτίου να έχει καθιερωθεί από τη Μόνιμη Επιτροπή Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CPLOL) ως Παγκόσμια Ημέρα Λογοθεραπείας, στην Ελλάδα της διαρκούς ύφεσης, φαντάζει – ειδικά και μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα της ειδικής εκπαίδευσης – μία ακόμη Παγκόσμια Ημέρα. Απλά. Έτσι, σαν ένα τικ στο ημερολόγιό μας. Παγκοσμίως, μέσα από αυτή την ημέρα, στοχεύουμε στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ανάγκες και τα δικαιώματα των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην επικοινωνία, καθώς και στην ανάδειξη του έργου των επιστημόνων του κλάδου της λογοθεραπείας. Στην Ελλάδα αντίθετα, χρησιμοποιούμε την αφορμή της “γιορτής” αυτής για να αφυπνίσουμε συνειδήσεις και να δώσουμε την δυνατότητα στον κόσμο να αντιληφθεί πως το “πρόβλημα” που έχει προκύψει μετά τις υπουργικές αποφάσεις για καθεστώς συμβάσεων στην ειδική αγωγή μέσω του ΕΟΠΥΥ.
Το Υπουργείο Υγείας, βάσει μνημονιακών – κλασσικά – δεσμεύσεων της χώρας, επιβάλει κόφτη στην δαπάνη. Οπότε στην Ελλάδα, “γιορτάζουμε” για μια ακόμη φορά, την “Παγκόσμια Εποχή Κόφτη”… Έτσι περίπου 5.000 λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγοι αλλά και ψυχίατροι παιδιών-εφήβων, πέραν των οικονομικών επιπτώσεων που θα επωμιστούν λόγω της νέας αυτής υπουργικής απόφασης, καλούνται να αντέξουν και το βάρος της κατάργησης του θεραπευτικού πλαισίου. Επιτελείται μια τεράστια και τραγική έκπτωση στο θεραπευτικό έργο, ισοπεδώνονται οι εξειδικεύσεις. Αναλογιζόμενοι την αποτελεσματικότητα της θεραπείας από τον λογοθεραπευτή που δεν έχει αναλάβει ποτέ περιστατικό πιο πριν π.χ. αυτισμού και τώρα θα κληθεί να αναλάβει ένα οποιοδήποτε περιστατικό του ανατεθεί από τον ΕΟΠΥΥ, αποφασίσαμε να εξετάσουμε και την άλλη πλευρά των θιγόμενων όλης αυτής της εξέλιξης, τους γονείς των παιδιών των ειδικών σχολείων. Συναντήσαμε τον κο. Ζαννιδάκη Γιώργο, ιδρυτικό μέλος μαζί με τη σύζυγό του, της Ομάδας “Παρέμβαση για την ειδική Αγωγή” στο facebook και μιλήσαμε για τις επιπτώσεις και το νέο τοπίο που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν.
Αλέξανδρος Γέωργιος Τανασκίδης- Λαμπουσνάκης: Θα θέλαμε να μας εξηγήσετε με απλά λόγια ποια είναι η νέα πρόκληση που θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε με τη νέα περικοπή του προϋπολογισμού υποστήριξης έργου λογοθεραπευτών και εν γένει των ειδικών σχολείων;
Γιώργος Ζαννιδάκης: Για την ώρα δεν έχει οριστικοποιηθεί τίποτα, οπότε μπορούμε να μιλήσουμε στη βάση της υποθετικής εφαρμογής του σχεδιασμού του ΕΟΠΥΥ. Το πρώτο “φαινόμενο” με το οποίο πιθανότατα θα βρεθούν αντιμέτωπες κυριότατα οι οικογένειες που ζουν στην επαρχία είναι η πλήρης απουσία συμβεβλημένου θεραπευτή κάποιας ειδικότητας ή ειδικοτήτων στο νομό τους, ακόμη και στους γειτονικούς νομούς. Αυτό που φαίνεται βέβαιο είναι ότι θα βρεθούμε μπροστά στο εξής δίλημα: ή αλλάζουμε βίαια θεραπευτή για να συνεχίσουμε με κάποιο συμβεβλημένο κέντρο (ναι γι’ αυτά τα παιδιά η αλλαγή αυτού του προσώπου που αποτελεί γι’ αυτά σημείο αναφοράς συνιστά βία) ή θα συνεχίσουμε με το μέχρι σήμερα θεραπευτή πληρώνοντας όσες θεραπείες αντέχει η τσέπη μας για να μη διαταράξουμε τα παιδιά μας. Αν τέλος ο χρόνος συνεδρίας μειωθεί σε 30 λεπτά, τότε, αν θέλουμε να υπάρξει κάποιο θεραπευτικό αποτέλεσμα, θα πρέπει να πληρώνουμε επιπλέον 30 λεπτά για να διατηρήσουμε το αναγκαίο χρονικό περιθώριο που μεχρι σήμερα γνωρίζουμε ως το ελάχιστο και ανεπαρκές ενίοτε, δηλαδή 45 λεπτά συνεδρία και 15 λεπτά ενημέρωση γονέα. Σε ότι αφορά τώρα την εκπαίδευση και τα τυπικά σχολεία, είναι κωμικοτραγικό να θεωρούμαστε τυχεροί αν μας διαθέσουν για λίγες ώρες την εβδομάδα δάσκαλο παράλληλης στήριξης όταν στα παιδιά μας είναι αναγκαίος σε καθημερινή βάση και εξοργιστικό το να μας σπρώχνουν και εκεί στη λύση της ιδιωτικής παράλληλης στήριξης. Στα ειδικά σχολεία νομίζω μία έκφραση (που αφορά και τα τυπικά σχολεία φυσικά) ταλέει όλα: Συνεχώς μειούμενο προσωπικό για διογκούμενες ανάγκες.
Α.Γ.Τ.Λ.: Ποιος πιστεύετε πως είναι ο λόγος που το κράτος προέβη στην τραγική αυτή μείωση δαπάνης απο τα 100 εκ. € στα 60 εκ. €; Τι αλλαγές επιφέρει αυτή η μείωση κόστους κάλυψης αναγκών σας ως γονιών παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες;
Γ.Ζ.: Τι άλλο θα μπορούσαμε να διαπιστώσουμε από το λογιστικό “πετσόκομμα” στήριξης ενός υπερευαίσθητου κοινωνικού τομέα που ήδη φυσικά υποχρηματοδοτείται, με το θασύτατο μάλιστα πρόσχημα ότι… υπερχρηματοδοτείται! Ως αποτέλεσμα, πέρα από τα όσα ανέλυσα απαντώντας στην πρώτη σας ερώτηση, επιπλέον ακόμη και εφόσον απευθυνθούμε σε συμβεβλημένο θεραπευτή, θα βρεθούμε ενδεχομένως αντιμέτωποι και με τα αποτελέσματα εξάντλησης του πλαφόν των 60 εκατομμυρίων Ευρώ. Στις καλυπτόμενες συνεδρίες! Ένα σοβαρότατο ενδεχόμενο είναι μάλιστα να εξαιρεθουν πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης λογοθεραπειών παιδιά με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες (δυσγραμματισμός, δυσορθογραφία, δυσλεξία κ.ά.)!
Ο όρος «ειδική αγωγή» περιγράφει τις ειδικές θεραπείες που απευθύνονται κυρίως, αλλά όχι μόνο, σε παιδιά, εφήβους -συχνά και στους γονείς τους- τα οποία παρουσιάζουν γλωσσική διαταραχή, μαθησιακή δυσκολία, νοητική υστέρηση, αισθητηριακή διαταραχή (βαρηκοΐα-κώφωση, μειωμένη όραση), ψυχική διαταραχή και κινητική δυσκολία.
Α.Γ.Τ.Λ.: Κι ενώ αρκετοί πιστεύουν πως το κενό θα μπορούσαν να το καλύψουν ιδιωτικές δομές ακόμη και εθελοντικές ομάδες ή και Συλλογοι γονέων παίδων, εντούτοις φαντάζει απίθανο καθώς ακόμη κι η επιλογή εναλλακτικής των γονιών για να ζητήσουν τη βοήθεια ιδιωτικών πρωτοβουλιών φαίνεται πως πρώτον δεν καλύπτεται από τον ΕΟΠΥΥ και δεύτερον προκύπτει να αποτελεί εμπορικό προϊόνμε υψηλή κοστολόγηση. Οπότε ποια η επιλογή των γονιών όπως είστε κι εσεις;
Γ.Ζ.: Το δυστυχές αυτονόητο: Κάνεις ότι αντέχεις οικονομικά και συνεχίζεις να αγωνίζεσαι ενάντια στο παράλογο και άδικο όπως μπορείς.
Α.Γ.Τ.Λ.: Στις αντίστοιχες περιπτώσεις χωρών της Ευρωζώνης γνωρίζετε να μας αντιπαραβάλετε την κατάσταση;
Γ.Ζ.: Φίλος μας έχει ενημερώσει για την Ισπανία. Στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ισπανίας, οι μαθητές που έχουν διαγνωστεί (αυτισμός, καθυστέρηση ομιλίας κτλ) συμφώνα με νόμο πραγματοποιούν φοίτηση στα κανονικά δημόσια σχολειά με συνομήλικα παιδία και όχι σε ειδικά σχολεία, καθώς έχει αποδειχτεί ότι αυτό τα βοήθα να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή πρόοδο σε επίπεδο προσωπικό, ικανοτήτων και ψυχολογικό. Υπάρχουν ειδικά σχολεία όπου φοιτούν παιδία με πολύ υψηλό βαθμό αναπηρίας που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να λειτουργήσουν στο περιβάλλον του σχολείου. Το μεγαλύτερο ποσοστό ξεκίνησε την φοίτηση στα κανονικά δημόσια σχολεία. Όταν τα παιδία γίνονται 7- 8 χρονών εξετάζονται εκ νέου για να δουν τι είναι το πιο ωφέλιμο για αυτά. Αφού όμως έχουν πραγματοποιηθεί όλα τα παρακάτω. Όλα τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά στην Ισπανία έχουν Ψυχολόγο-Παιδαγωγό (μόνιμο προσωπικό) που κατευθύνει τόσο τις οικογένειες όσο και τους δασκάλους των μαθητών.
Εκτιμάται ότι αφορούν το 10% του προσχολικού και το 7% του σχολικού πληθυσμού (περισσότερα από 100.000 παιδιά).
Α.Γ.Τ.Λ..: Και πως καλύπτεται η ανάγκη λογοθεραπείας ή όποιας άλλης θεραπείας παίδων;
Γ.Ζ.: Ό ψυχολόγος παρακολουθεί το παιδί και την ανάπτυξη του, μαζεύει πληροφορίες για την οικογένεια και διοργανώνει το πλάνο μάθησης. Συναντιέται με την οικογένεια και την κατευθύνει στο τι πρέπει να γίνει παράλληλα στο σπίτι ώστε να βοηθηθεί ο μαθητής και κατευθύνει ανάλογα και τους δασκάλους του. Εκτός από τον ψυχολόγο, όλα τα σχολεία είναι υποχρεωμένα να έχουν δάσκαλο ειδική αγωγής, ο οποίος δουλεύει συστηματικά με τα παιδιά. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί πρέπει ηλικιακά να πηγαίνει στην πρώτη δημοτικού, αλλά ακόμα δεν έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο, παρακολουθεί κανονικά το μάθημα αλλά με τον δάσκαλο ειδική αγωγής που στην πραγματικότητα του κάνει τα μαθήματα του νηπιαγωγείου (αυτά δηλαδή που είναι κατάλληλα για το επίπεδο του παιδιού). Εάν μπορεί να παρακολουθήσει τα μαθήματα της πρώτης, αλλά χρειάζεται πιο λεπτομερή εξήγηση και προσοχή, του την παρέχει. Αυτό που έχει σημασία, είναι ότι ακόμα και αν το παιδί δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσει την τάξη που ανήκει ηλικιακά ή να ακολουθήσει τον ρυθμό των συνομηλίκων του, πρέπει και το δικαιούται δια νόμου, να του δοθούν όλα τα μέσα για να ενσωματωθεί στο περιβάλλον του κανονικού σχολείου και στην τάξη που ανήκει και σε αυτό το βοηθά ο δάσκαλος ειδικής αγωγής.
Επίσης όλα τα παιδία που παρουσιάζουν οπουδήποτε πρόβλημα στην επικοινωνία τους στο ίδιο το σχολείο, παρακολουθούντα από λογοθεραπευτή ο οποίος κατά την διάρκεια του έτους καταρτίζει και πραγματοποιεί ειδικό πρόγραμμα για αυτά.
Ό δάσκαλος, ο δάσκαλος ειδικής αγωγής και ο/η ψυχολόγος είναι η ομάδα που παρακολουθεί το παιδί και πρέπει να συνεργάζονται και να αλλάζουν από κοινού το πρόγραμμα εάν βλέπουν ότι το παιδί δεν προοδεύει. Η φοίτηση σε ειδικά σχολεία είναι η τελευταία λύση. Όλα τα παραπάνω προγραμματίζονται και παρέχονται σε όλα τα δημόσια σχολεία, κανονίζονται από αυτά και οι γονείς δεν έχουν καμία οικονομική επιβάρυνση. Οι επιστήμονες, πληρώνονται κατευθείαν από το κράτος καθώς όλοι είναι μόνιμο προσωπικό. Το κράτος επίσης είναι υποχρεωμένο να παρέχει βοηθητικό προσωπικό στο σχολείο για το παιδί, σε περίπτωση που έχει προβλήματα κινητικότητας ώστε να το βοηθά. Εκτός από το σχολείο, όλα τα παιδιά που έχουν διαγνωστεί, το απόγευμα παρακολουθούν και συνεχίζουν τη θεραπεία τους, στα κέντρα πρόωρης παρέμβασης με ψυχολόγο, λογοθεραπευτή και δασκάλους ειδικής αγωγής.
Αυτοί είναι πάντα σε συνεννόηση με την αντίστοιχη ομάδα του σχολείου, για να υπάρχει ένα ενιαίο πρόγραμμα (σχολείο και κεντρό). Όλα αυτά (και η ομάδα του σχολείου και το κέντρο) καλύπτονται εξολοκλήρου από το κράτος. Όι γονείς δεν πληρώνουν τίποτα. Το ίδιο ισχύει και για οποιαδήποτε φυσιοθεραπεία χρειαστούν τα παιδιά. Τέλος οι δάσκαλοι δινουν υλικό στην οικογένεια για να δουλεύουν στο σπίτι. Το κράτος επίσης δίνει κάποια επιδόματα, το ύψος των όποιο εξαρτάται από το βαθμό αναπηρίας.
Ως ειδικές θεραπείες ορίζονται οι συνεδρίες λογοθεραπείας εργοθεραπείας, ειδικής διαπαιδαγώγησης, συμβουλευτικής, ατομικής ψυχοθεραπείας και θεραπείας συμπεριφοράς που πραγματοποιούνται από τους θεραπευτές αντίστοιχης ειδικότητας.
Α.Γ.Τ.Λ.: Έχετε απευθυνθεί σε κάποια Ευρωπαϊκή Κοινότητα ΑμεΑ ώστε να κοινοποιήσετε την κατάσταση, να ζητήσετε βοήθεια και ίσως και την άσκηση πίεσης προς την Κυβέρνηση για να αντιληφθεί τις επιπτώσεις μιας τέτοιας επιλογής;
Γ.Ζ.: Δυστυχώς επι του παρόντος δεν έχει βρεθεί κάποιος δίαυλος επικοινωνίας.
Α.Γ.Τ.Λ.: Μου έχετε αναφέρει πως η μείωση χρόνου της κάθε συνεδρίας, αποφέρει σημαντική υστέρηση ανάπτυξης και προόδου στο παιδί. Με απλά λόγια τα 30 λεπτά που διαρκούσε η συνεδρία, καταλήγει σε 15 λεπτά με αποτέλεσμα την καθυστέρηση ένταξης του παιδιού στην θεραπευτική πρόοδό του. Έχετε προβεί σε μια ενέργεια πειθούς με αποδείξεις προς την πολιτεία ώστε να αντιληφθεί την βλάβη που προκαλεί μια τέτοια μείωση;
Γ.Ζ.: Το θέμα τίθεται από την πρώτη στιγμή προς την πολιτεία εγγράφως και σε συναντήσεις από όλες τις πλευρές, γονείς και θεραπευτές.
Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα, η κάλυψη της δαπάνης από τα Ταμεία των ασφαλισμένων προϋποθέτει διάγνωση από δημόσιο νοσοκομείο ή κέντρο ψυχικής υγείας ή ιατροπαιδαγωγικό κέντρο.
Α.Γ.Τ.Λ.: Ως γονιός παιδιού με μαθησιακή δυσκολία, έχετε φτιάξει μια ομάδα με τη σύζυγό σας για να κοινοποιήσετε το ζήτημα σε όλη την κοινωνία και να γνωστοποιήσετε τις δυσκολίες που θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε. Είναι σημαντική η πρωτοβουλία σας για να επανέλθει στην κοινωνία η αναγκαιότητα του να συναναλάβουμε όλοι μας την ευθύνη για να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα. Θα θέλατε να μας πείτε κάποιες επόμενες κινήσεις σας;
Γ.Ζ.: Με τη σύζυγό μου, έχουμε φτιάξει μια σελίδα μέσα από την οποία προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε το πρόβλημα όσο περισσότερο μπορούμε προς κάθε κατεύθυνση, πολιτικους και αυτοδιοιηκητικούς φορείς, μέσα ενημέρωσης, προσωπικότητες έως το ευρύ κοινό. Επίσης αναδυκνείουμε τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται, όπως για παράδειγμα τις δράσεις που ξεκινάνε μέσα από την ομάδα γονέων “Παρέμβαση για την ειδική Αγωγή” της οποίας και έχουμε την τιμή να είμαστε ιδρυτικά μέλη. Μια ομάδα από την οποία προήλθε η πρώτη επιστολή διαμαρτυρίας για το εν λόγω ζήτημα, η οποία έγινε γνωστή στο πανελλήνιο, ενώ εκπρόσωποι της ομάδας έχουν συναντηθεί με τον υφυπουργό υγείας κ. Πολάκη, εκροσώπους του πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου και αντιστοίχως του κ. Προέδρου της Δημοκρατίας στο Προεδρικό Μέγαρο όπου πέρα από την ενημέρωση για τα προβλήματα, επέδωσαν και ψήφισμα διαμαρτυρίας. Πλέον βρισκόμαστε εν αναμονή του πορίσματος της συσταθείσας επιτροπής, για να καθορίσουμε τις επόμενες κινήσεις μας.
Α.Γ.Τ.Λ.: Τι θα θέλατε να αναλάβουμε σαν πολίτες που μπορεί να μην αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις που καλείστε εσείς να αντιμετωπίσετε, όμως θα έπρεπε να σκεφτούμε σαν να αφορά κι εμάς -γιατί μας αφορά όλους- ώστε να πιέσουμε από κάθε πλευρά κι εμείς την πολιτεία; Εξάλλου μην ξεχνάμε πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι ενταγμένα στην ελληνική κανονικότητα πέρα και πάνω από διακρίσεις.
Γ.Ζ.: Περιμένουμε ο κάθε πολίτης ξεχωριστά να αντιληφθεί ότι κάθε κοινωνικό ζήτημα μας αφορά και μας επηρεάζει όλους, άμεσα ή έμμεσα ως κύτταρα του ίδιου οργανισμού, του κοινωνικού ιστού. Η αδιαφορία για παράδειγμα απέναντι στο δικό μας παιδί αύριο είναι βέβαιο ότι θα επηρρεάσει και το δικό του παιδί και την ποιότητα της κοινωνίας και του πολιτισμού μας γενικότερα. Αυτό προσπαθούμε περισσότερο να εκπέμψουμε και όχι απλώς τη δημιουργία ενός αισθήματος συμπάθειας και συμπόνοιας που εν τέλει μας αδικεί συνολικά ως κοινωνία.
Με τη διάγνωση και την έγκριση για συγκεκριμένο αριθμό συνεδριών ο γονιός μπορούσε να απευθυνθεί στον ειδικό της επιλογής του, να ολοκληρώσει τις συνεδρίες και να υποβάλει τις αποδείξεις δαπανών ώστε να αποζημιωθεί από τις αρμόδιες διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ
Όσοι γονείς παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, επιθυμείτε να ενταχθείτε στην Ομάδα, κάντε αίτηση στον παρακάτω σύνδεσμο για να δυναμώσουμε όλοι μαζί το κίνημα των γονέων που απαιτούν τη μη εφαρμογή του κόφτη δαπάνης στην ειδική εκπαίδευση. ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
echaritygr
Latest posts by echaritygr (see all)
- Θέατρο Σοφούλη | «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ έναν γλάρο να πετάει» - 18 Μαρτίου 2023
- BABY BOOM | 12ο event στο Hyatt Regency Thessaloniki στηρίζει Παιδικά Χωριά SOS - 18 Μαρτίου 2023
- Κινέζοι σκίουροι, ρίχνονται με τα μούτρα στη μάχη κατά των ναρκωτικών ουσιών - 12 Μαρτίου 2023
- Σεισμός 7,8 Ρίχτερ σε Τουρκία – Β. Συρία | Τουλάχιστον 1.500 νεκροί (ΕΙΚΟΝΕΣ) - 6 Φεβρουαρίου 2023
- Κλωνοποιημένες «σούπερ αγελάδες» στην Κίνα παράγουν υψηλή ποσότητα γάλακτος - 3 Φεβρουαρίου 2023