Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου: Με φωνή από μετάξι κι όνομα από θάλασσα…
Η φωνή της; Νέρινη… Η μορφή της; Μυθική. Η ψυχή της; Πληθυντική… Όπως κι η μουσική της. Μια μεγάλη και βαριά παρακαταθήκη η ίδια της η κατάθεση ψυχής, για τις ψυχές όλων μας. Δεν είναι τυχαίο που το όνομά της, “λούζεται” από τα καθάρια απύθμενα νερά της μεσογειακής θάλασσας. Η Νατάσα, είναι μια μεγάλη κληρονομιά για τη χώρα. Αν υπήρχε Συμβούλιο Προστασίας Μουσικής Κληρονομιάς, θα έπρεπε να βρίσκεται μέσα στον κατάλογο… Θα μπορούσα ώρες ολόκληρες να μιλώ για τα “ταξίμια” της φωνής της, τα “ταξίδια” που σεργιανά στις νότες της, τα “μαγνάδια” που σκάβει στο μυαλό με το φορτίο της μουσικής της. Η Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου διαθέτει ένα πλούσιο βιογραφικό με συμμετοχές σε σημαντικές διοργανώσεις και φεστιβάλ (30th ISME, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Women Creators of the Two Seas by Unesco, European Worldwide Festival, Gaia Festival, Sur les chemins d’ Oxor, Cont. Artists in Holland, Grand Festival de multilinguisme κ.α.) και συνεργασίες με μεγάλους οργανισμούς και θέατρα. Με προσωπική δισκογραφία για την οποία έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές από τον ελληνικό και διεθνή τύπο, είναι μέλος των Καλλιτεχνών Χωρίς Σύνορα και συνεργάζεται με τους Christine Alavoine, Marc Roger, Jason Carter, Eric Lemieux, David Moore. Στο πλαίσιο της ενασχόλησής της με τη σύγχρονη μουσική και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό έχει ηχογραφήσει στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας Αθηνών (ΚΣΥΜΕ), που ιδρύθηκε από τον Ιάννη Ξενάκη και συνεργαστεί με το KSYMEnsemble. Πραγματοποιεί σειρές συναυλιών με τους «Seul à trois», «kmnTrio», «Natassa Mare 4tet», «ΤΙΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ trio» και τον διεθνούς εμβέλειας Έλληνα κρουστό Νίκο Τουλιάτο. Τον Ιούλιο του 2012, στα πλαίσια του ISME ( International Society for Music Education ), είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ελληνική Τραγωδία “ΜΗΔΕΙΑ” του Ευρυπίδη. Η συνεργασία της αυτή έχει λάβει τιμητικές διακρίσεις από τη Boston Contemporary Opera, USA και την Opera Actuel, Μόντρεαλ, Καναδάς. Το 2015, συνεργάστηκε με τον πολυβραβευμένο κινηματογραφιστή Marcantonio Lunardi. H νέα αυτή συνεργασία έκανε πρεμιέρα στο Πανεπιστήμιο Σύγχρονης Τέχνης, Bologna, Italy και παρουσιάζεται σε διεθνή φεστιβάλ και διαγωνισμούς. Επίσης, κυκλοφόρησε διεθνώς η συνεργασία της με τον Καναδό συνθέτη Eric Lemieux. Ιδρυτικό μέλος του διεθνούς φορέα Interaction International Adelphopoiisi (Διεθνής Διάδραση – Αδελφοποίηση) και μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος EDSTE, εργάζεται επίσης ως παραγωγός του ραδιοφώνου και κατέχει τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του μεγάλου διαδικτυακού ραδιοφωνικού σταθμού της συνΑνθρωπίας StarClassic Radio.
Αυτή λοιπόν, η μεγάλη Ελληνίδα, η Νατάσα, μίλησε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο e-Charity.gr portal και η συζήτησή μας αυτή, αποτελεί τιμή για μας. Κυρίες και κύριοι, η Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Είστε μία ομολογουμένως διακριτική παρουσία, αν και με πλούσια καλλιτεχνική δράση στο χώρο της ουσιαστικής μουσικής. Αυτού του χώρου, που κοινώς αποκαλούμε “καταφύγιο ψυχής”. Δεν σκεφτήκατε να κινηθείτε σε πιο εμπορικά “στέκια”;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Για εμένα η οποιαδήποτε απόπειρα «προσέγγισης» του φαινομένου της Τέχνης, αφορά αξιωματικά και κατ΄αποκλειστικότητα την πρωτογενή αναγκαιότητα μίας προσωπικής αναζήτησης και έκφρασης. Η εμπορικότητα δεν συνιστά απαραίτητα εκφραστική συνθήκη. Από καιρού εις καιρόν ενδεχομένως και να συναντώνται οι δύο αυτοί δρόμοι, αλλά όχι απαραίτητα. Στη δική μου δε περίπτωση, η εμπορικότητα δεν εμφανίζεται στην προσωπική μου οθόνη ως αυτοσκοπός, παρά μονάχα ως τυχαίο, θα έλεγα, αποτέλεσμα. Εκείνο που είναι πραγματικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο κόσμος ανακαλύπτει μέσα από εμάς νέους κόσμους, νέες ερμηνείες, μουσικές προσεγγίσεις συχνά θεραπευτικές που τον συνεπαίρνουν και τον οδηγούν σε νέες θεάσεις. Αυτό ναι, αποτελεί κίνητρο και σκοπό…
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Το νεαρό της ηλικίας σας, η δροσιά της φωνής σας, τα “τσακίσματα” και παιχνίδια με την jazz, το ρεμπέτικο, είναι ένα κράμα ανατολίτικο που συναντάμε σε μεγάλες μορφές.
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Η φωνή είναι ένας αυτόνομος οργανισμός που διαπερνά το σώμα μας και μεταφέρει τις εσοδείες από τις εσωτερικές μας θεάσεις. Εάν θα έπρεπε να παρέμβω στη φύση της φωνής μου προκειμένου να αποφύγω κάποια συσχέτιση ή άλλη ομοιότητα σημαίνει ότι θα παρενέβαινα στην ίδια μου τη φύση. Το μόνο που μου επιτρέπεται είναι η προσπάθεια να έρχομαι όλο και πιο κοντά σε αυτό που πραγματικά είμαι. Τότε και η φωνή/οργανισμός απελευθερώνεται, διευρύνεται, επεκτείνεται, γίνεται όλο και πιο πολυχρωματική, πολυαισθαντική, πάντοτε σε αναλογία με το σύνολο αυτού που είμαι.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Όλοι μας έχουμε ένα σημείο αναφοράς, ένα “στίγμα”. Το δικό σας στο ΕΔΩ ΠΑΡΩΝ ποιό είναι;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Ο πειραματισμός και η αναζήτηση μέσα από τον ήχο και την ελεύθερη έκφραση. Ότι κι αν μπορεί αυτό να σημαίνει στα διαφορετικά είδη μουσικής τα οποία υπηρετώ, που όλα, όμως, έχουν ένα κοινό σημείο αναφοράς. Την αγάπη μου για τον πρωτογενή, αυθεντικό, έντιμο ήχο.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Εμπνέεστε από την περιρρέουσα κατάσταση κι αν ναι, με ποια προοπτική “εισβάλει” στα τραγούδια σας;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Η μόνη κατάσταση που ασκεί επιρροή επάνω μου είναι η εσωτερική μου κατάσταση. Με αυτό θέλω να πω πως σαφέστατα και υφίσταμαι τα αποτελέσματα της σκληρής κοινωνικής πραγματικότητας των τελευταίων ετών, όπως όλοι μας, αλλά στη μουσική μου εκείνο που πρωτοστατεί είναι η φιλοσοφική και καλλιτεχνική μου πραγματικότητα.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Σας τρομάζει η κρίση ή είναι μία ακόμη εποχή ευκαιριών να αναμετρηθούμε με τα λάθη μας και να προλάβουμε τα τυχόν νέα μας;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Με τρομάζει ο άνθρωπος, πολύ … ο άνθρωπος εκείνος που ευθύνεται πλήρως και συνολικά για όλα. Για την κρίση, τη βία, το έγκλημα, την κλοπή, το ψεύδος, τον φανατισμό, τον πόλεμο, την πείνα, την προσφυγιά, την εξαθλίωση. Ο καθένας από εμάς που λειτουργεί ως θηρίο, που δεν έχει ιερό και όσιο, δεν έχει σεβασμό, αισθητική, ουδεμία εσωτερική ωραιότητα αλλά λειτουργεί εκφυλιστικά, αποδομητικά, ενάντια και εις βάρος των υπολοίπων μέσα στην κοινωνία είναι μέρος και σώμα αυτού του ενός “ανθρώπου” και ευθύνεται για όλα.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Θέλει πολλή δουλειά από την πιο μικρή μέχρι και την πιο μεγάλη προετοιμασία για τη μάχη. Στην δική σας “μάχη” – πάλκο, τι σας είναι πιο απαιτητικό;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Η σκηνή δεν είναι πεδίο μάχης, τουλάχιστον για μένα. Είναι ιερός βωμός που προσεγγίζεις με σεβασμό και στόχο. Στόχος είναι πάντοτε ο συνάνθρωπος που θα έρθει να σε συναντήσει ώστε να μετέχει του μυστηρίου της τέχνης, με σκοπό να φύγει καλύτερος, θεραπευμένος, χαρούμενος, αναβαθμισμένος. Η προετοιμασία που απαιτείται, πέρα φυσικά από την απαραίτητη τεχνική κατάρτιση και εξάσκηση για να είσαι σε θέση να ερμηνεύσεις το ρεπερτόριό σου, είναι πρωτίστως η σοβαρότητα σε αυτό που πας να κάνεις. Η προσωπική μας φιλοδοξία και ματαιοδοξία δεν έχουν χώρο εδώ, τουλάχιστον όσον αφορά τη δική μου θέση και στάση.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Έχετε χαρακτηρίσει “ασαφές” το πεδίο της δημοσιότητας, “ασκούμενη” μακριά του και σχεδόν σιωπηλά αλλά μεγαλουργώντας. Πόσο πιο επίπονα είναι τα πράγματα χωρίς τα φώτα της δημοσιότητας;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Κοιτάξτε, στον κύκλο της έως τώρα μουσικής μου ζωής και καριέρας έχω ζήσει και τα φώτα της δημοσιότητας και την επιλεκτική σιωπή. Οι μουσικές μου επιλογές μαρτυρούν για το τι θεωρώ ευκολότερο και ωφελιμότερο πρωτίστως για τη δική μου επιβίωση και σαφέστατα για την υπηρέτηση του έργου μου. Προτιμώ την εσωτερική δημοσιότητα και διασημότητα.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Αναμοχλεύουμε και αναμειγνύουμε διαρκώς “ψήγματα” από μακραίωνους ύμνους και μελωδίες. Πόσο “σύγχρονο” μπορεί να είναι τελικά, το διασκευασμένο;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Εξαρτάται τι εννοείτε όταν μιλάτε για διασκευές. Το να πάρεις ένα θέμα και να του επιβάλεις ένα σύγχρονο ρυθμό δεν αποτελεί διασκευή. Το να πάρεις τον πυρήνα ενός θέματος και να τον εμβαπτίσεις στα σύγχρονα ηχοχρωματικά τοπία μεταλλάσσοντάς τον σε κάτι νέο και προσδίδοντάς του μία νέα ερμηνεία, τότε ναι, το έργο είναι σύν – χρονο με τον παρόντα χρόνο.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Ένα όνειρο που δεν πραγματοποιήθηκε αλλά θα θέλατε να του δώσετε χώρο και ευκαιρία να πραγματωθεί;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Όλη μας η ζωή είναι το μεγάλο ανεκπλήρωτο. Σε όλους τους τομείς. Της τέχνης, του έρωτα, της επικοινωνίας, των ταξιδιών, των αναζητήσεων, της μουσικής… τίποτα ποτέ δεν τελειώνει και δεν ολοκληρώνεται πλήρως. Ακριβώς για να μπορεί ο άνθρωπος να πορεύεται, να ανακαλύπτει και να χαίρεται συνέχεια σαν μωρό παιδί, γιατί κάθε στιγμή είναι η πρώτη του στιγμή, εκείνη που ανακαλύπτει τον κόσμο.
Αλέξανδρος Γ.Τανασκίδης-Λαμπουσνάκης: Τι είναι η ζωή για εσάς χωρίς τέχνη, χωρίς μουσική;
Νατάσα Μάρε Μουμτζίδου: Υπάρχει μία εντολή στον άνθρωπο και αυτή είναι η ΖΩΗ. Ούτε θάνατος υπάρχει ούτε τίποτα… Αλλά η ζωή έχει νόημα μόνον όταν ζεις την ποιητική της…
Πηγή φωτογραφιών από το Προσωπικό Προφίλ (ΑΡΧΕΙΟ) της Νατάσσας Μάρε Μουμτζίδου
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Κέντρο Πολιτισμού της Π.Μ.Κ. βρίσκονται στην ευχάριστη θέση να σας παρουσιάσουν μια μοναδική συναυλία, την Παρασκευή 27 Μαΐου, με τη μελωδική και νεραϊδένια φωνή της NATASSA MARE MOYMTZIΔΟΥ.
Το ΤΙΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ TRIO, φέρνει στην σκηνή την Ελληνίδα ερμηνεύτρια Νατάσσα Μάρε Moυμτζίδου, παρουσιάζοντας ένα συναυλιακό δρώμενο που επιτυγχάνει, σε μία συναρπαστική μουσική διαδρομή, τον εναγκαλισμό του κλασσικού ήχου του trio με τις jazz διαδρομές και τους ελεύθερους φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς της ερμηνεύτριας.
echaritygr
Latest posts by echaritygr (see all)
- Θέατρο Σοφούλη | «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ έναν γλάρο να πετάει» - 18 Μαρτίου 2023
- BABY BOOM | 12ο event στο Hyatt Regency Thessaloniki στηρίζει Παιδικά Χωριά SOS - 18 Μαρτίου 2023
- Κινέζοι σκίουροι, ρίχνονται με τα μούτρα στη μάχη κατά των ναρκωτικών ουσιών - 12 Μαρτίου 2023
- Σεισμός 7,8 Ρίχτερ σε Τουρκία – Β. Συρία | Τουλάχιστον 1.500 νεκροί (ΕΙΚΟΝΕΣ) - 6 Φεβρουαρίου 2023
- Κλωνοποιημένες «σούπερ αγελάδες» στην Κίνα παράγουν υψηλή ποσότητα γάλακτος - 3 Φεβρουαρίου 2023