Ποιος είναι το αφεντικό; Ηθική Κατανάλωση – Η μάρκα του Καταναλωτή
Ο τίτλος και μόνος του, μπορεί να παραξενεύει. Αν όμως κάποιος σκεφτεί πως αγοράζουμε πολλά προϊόντα στην καταναλωτική μας “ζωή” χωρίς να γνωρίζουμε πώς επηρεάζει η αγορά του προϊόντος αυτού τον κόσμο μας, το οικονομικό και κοινωνικό μας περιβάλλον, η πρωτοβουλία της Μάρκας του Καταναλωτή «Ποιος είναι το Αφεντικό;», δίνει λύσεις που οδηγούν σε έναν πιο ηθικό τρόπο προμήθειας και κατανάλωσης των προϊόντων γύρω μας. Η καμπάνια που έγινε πλέον μάρκα προϊόντος, βασίζεται στο γεγονός ότι εμείς ως καταναλωτές δεν θέλουμε πλέον να αγοράζουμε ένα προϊόν χωρίς να γνωρίζουμε πώς επηρεάζει τον κόσμο μας, το οικονομικό και κοινωνικό μας περιβάλλον.
Σήμερα θέλουμε να μάθουμε τι τρώμε, θέλουμε να μάθουμε πώς το κάθε ενεργό μέλος στον κλάδο αμείβεται, θέλουμε να βάζουμε τα χρήματά μας όπου αυτό φαίνεται σημαντικό, χωρίς να απειλείται το αύριο του περιβάλλοντος. Τέλος, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν οι εταίροι μας είναι πραγματικές, επαληθεύσιμες ανά πάσα στιγμή.
Η Μάρκα του Καταναλωτή, είναι, επί της ουσίας, ένας δεσμός εμπιστοσύνης μεταξύ των παραγωγών και των καταναλωτών. Μία πρωτοβουλία για τη δημιουργία προϊόντων με τη συνεργασία καταναλωτών και παραγωγών. Σκοπός του εγχειρήματος αυτού είναι οι καταναλωτές να αποφασίζουν για τις προδιαγραφές, τη ποιότητα και τη τιμή των προϊόντων, έχοντας πλήρη γνώση για το που πηγαίνουν τα χρήματά τους, στηρίζοντας τους Έλληνες παραγωγούς. Ένα μοντέλο που στηρίζεται στη πλήρη διαφάνεια, ισότητα, αλληλεγγύη και την υγεία. Πως όμως θα λειτουργεί το όλο εγχείρημα; Είναι απλό. Συναντήσαμε τον κύριο Λάμπη Κώτσου, βασικό εμπνευστή του πρωτότυπου αυτού εγχειρήματος και μας εξήγησε αναλυτικά τι σημαίνει η νέα αυτή πρωτοβουλία ηθικής και οικονομικής κατανάλωσης.
#echaritygr | Τι είναι το εγχείρημα «Ποιος είναι το Αφεντικό;» και ποια είναι οι στόχοι που επιδιώκει;
Η πρωτοβουλία, το κίνημα «Ποιος είναι το Αφεντικό;» βασίζεται στο γεγονός ότι εμείς ως καταναλωτές δεν θέλουμε πλέον να αγοράζουμε ένα προϊόν χωρίς να γνωρίζουμε πώς επηρεάζει τον κόσμο μας, το οικονομικό και κοινωνικό μας περιβάλλον. Σήμερα θέλουμε να μάθουμε τι τρώμε, θέλουμε να μάθουμε πώς το κάθε ενεργό μέλος στο κλάδο αμείβεται, θέλουμε να βάζουμε τα χρήματά μας όπου αυτό φαίνεται σημαντικό, χωρίς να απειλείται το αύριο του περιβάλλοντος. Τέλος, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν οι εταίροι μας είναι πραγματικές, επαληθεύσιμες ανά πάσα στιγμή.
#echaritygr | Πώς προέκυψε αυτή η πρωτοβουλία, ποιος την οδηγεί, ποιος τη ξεκίνησε, λειτουργεί αλλού;
Αυτή η πρωτοβουλία ξεκίνησε στη Γαλλία. Βρήκε μία απίστευτη ανταπόκριση από τους Γάλλους καταναλωτές σε διάστημα μόλις λίγων μηνών και επέτρεψε σε εκατοντάδες οικογένειες αγροτών να βγούν από μία επισφαλή/αβέβαιη κατάσταση. Έχει βρει επίσης τη θέση της σε ένα αναστατωμένο οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο και έχει καταστήσει δυνατό, ξεκινώντας από τη σωστή κατεύθυνση, να προτείνει ένα νέο μοντέλο που επιτρέπει σε όλους να βρουν τη θέση τους, από τον παραγωγό έως τον καταναλωτή μέσω των βιομηχανιών και των καταστημάτων διανομής.
Η προσέγγιση αυτή βασίζεται σε οικουμενικές αξίες: Το σεβασμό, την υπευθυνότητα και τη δέσμευση. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η πρωτοβουλία αυτή είχε αμέσως απήχηση και σε άλλες χώρες που τις έκανε να θέλουν να επικοινωνήσουν με τους ιδρυτές του κινήματος στη Γαλλία και να φανταστούν την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας αυτής με τον δικό τους τρόπο, τις δικές τους ιδιαιτερότητές. Έτσι γενήθηκε και σε εμάς η ιδέα να εφαρμόσουμε τη πρωτοβουλία αυτή και εδώ. Μαζί με εμάς έχουν ξεκινήσει το Βέλγιο που έχει ήδη ένα προϊόν στην αγορά, η Ισπανία που έχει ήδη αναρτήσει τις προδιαγραφές του πρώτου προϊόντος προς ψήφιση από τους καταναλωτές, η Ιταλία, η Γερμανία, το Μαρόκο, η Αγγλία.
#echaritygr | Πόσοι αγρότες εμπορεύονται το γάλα τους με αυτό το εμπορικό σήμα στη Γαλλία, ποια ποσότητα γάλακτος είναι, ποιο είναι το μερίδιο αγοράς που κατέχει εκεί;
Στη Γαλλία, σήμερα περισσότερες από 300 οικογένειες συμμετέχουν στη διαδικασία και έχουν παραγάγει περισσότερα από 100 εκατομμύρια λίτρα γάλα. Το γάλα της μάρκας «Ποιος είναι το αφεντικό;» σήμερα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 3% της αγοράς ημιαποβουτυρωμένου γάλακτος σε λίγο περισσότερο από δύο χρόνια. Μια απίστευτη επιτυχία! Η μάρκα του Καταναλωτή εκεί έχει ήδη το 15% των νοικοκυριών που τη χρησιμοποιούν και έχει πουλήσει σε δύο χρόνια περισσότερα από 130 εκατομμύρια προϊόντα.
#echaritygr | Στην παραδοσιακή διαδικασία, υπάρχουν 4 θεμελιώδεις σύνδεσμοι: ο παραγωγός, ο μεταποιητής (η βιομηχανίας), ο διανομέας και ο καταναλωτής, πώς αλλάζει ο ρόλος του καθενός με την άφιξή σας στη διαδικασία αυτή;
Στην προσέγγισή μας, οι παράγοντες/συμμετέχοντες παραμένουν οι ίδιοι, ο καθένας στο ρόλο του που θα πρέπει να είναι συμπληρωματικός. Ο ρόλος μας είναι να εγγυηθούμε μια ειλικρίνεια και αυθεντικότητα στις ανταλλαγές. Η έννοια της εξουσίας δεν έχει θέση εδώ. Η απλή παρουσία του καταναλωτή, με κάθε έναν από τους παράγοντες, επιτρέπει την αμοιβαία κατανόηση και μία διαφάνεια στις προδιαγραφές του προϊόντος.
#echaritygr | Στο δελτίο τύπου σας, λέτε ότι οι καταναλωτές αποφασίζουν τι θέλουν να καταναλώσουν, με ποια τιμή και πού θέλουν τα χρήματά τους να πάνε, αλλά ότι θα πρέπει να κάνουν αυτή την επιλογή με βάση τις πληροφορίες που θα τους δοθούν. Τι είδους ερωτήσεις μπορούν να ζητήθουν στους καταναλωτές να απαντήσουν;
Κατά τη δημιουργία ενός ερωτηματολογίου, καταρχήν, πρέπει να κατανοήσουμε το πλαίσιο γύρω από το προϊόν σε διάφορους άξονες: τεχνικούς, ποιοτικούς, οικονομικού, περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς. Συναντάμε κάθε έναν από τους παράγοντες και προσδιορίζουμε τους περιορισμούς που έχουν, την τεχνογνωσία, τις δυνατότητες προόδου σε κάθε τομέα. Μετά από αρκετές ανταλλαγές απόψεων, εντοπίζουμε και προτείνουμε στην κοινότητά μας δέκα το πολύ θέματα για τα οποία ο καταναλωτής μπορεί να κάνει τος επιλογές του και να γνωρίζει άμεσα τον αντίκτυπο της κάθε μίας στην τελική τιμή. Για να μπορέσει να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση, του παρέχουμε πρόσθετες πληροφορίες που είναι μερικές φορές απαραίτητες για την καλύτερη κατανόηση του τι θα γίνει με το τελικό προϊόν. Έτσι, θα μπορέσει να συμμετάσχει στον ορισμό του επιπέδου αμοιβής που θεωρεί δίκαιο για τον παραγωγό. Μπορεί επίσης να κάνει επιλογές που έχουν σχέση με τη καλή μεταχείριση των ζώων ή για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Μπορεί επίσης να αποφασίσει να συμβάλει στην προετοιμασία του αύριο, αποφασίζοντας να βοηθήσει στη μετάβαση προς το Βιολογικό ή την υποστήριξη των επαγγελμάτων προς εξαφάνιση.
Τελικά, αύριο αγοράζοντας ένα προϊόν της μάρκας του καταναλωτή «Ποιος είναι το Αφεντικό;», θα αγοράζουμε πολύ περισσότερα από ένα απλό προϊόν. Θα αγοράζουμε μια ιστορία, ένα όραμα του κόσμου με βάση τις οικουμενικές αξίες.
#echaritygr | Το κλειδί είναι να εμπλακεί ο καταναλωτής ώστε να επιτευχθούν καλύτερες τιμές για τον παραγωγό, αλλά για να λειτουργήσει το σύστημα, είναι απαραίτητο να προστεθεί η βιομηχανία και η διανομή: ποια επιχειρήματα προωθούνται και στους δύο αυτούς κρίκους της αλυσίδας ώστε να ενταχθούν στο σχέδιο;
Αυτή η περιπέτεια, επειδή περί περιπέτειας πρόκειται, γίνεται πάνω από πεποιθήσεις. Όπως συμβαίνει με όλα τα νεωτεριστικά σχέδια, υπάρχει ένα μερίδιο κινδύνου και ενθουσιασμού. Το να κάνεις τον κόσμο να κουνηθεί, να συμμετέχει, να βγει από τη συνήθη θέση του, δεν είναι πράγματα εύκολα. Επομένως, το πρώτο πράγμα που αξιολογούμε όταν συναντάμε τους εταίρους μας είναι η ικανότητά τους να βρίσκονται στο ίδιο πνεύμα. Έχουμε πολύ σεβασμό για εκείνους που μας συνοδεύουν επειδή γνωρίζουμε ότι ο τρόπος δεν θα είναι εύκολος αλλά το παιχνίδι αξίζει το κόπο.
#echaritygr | Με ποιον υπογράφει ο παραγωγός τη σύμβαση; Ποιος τον πληρώνει;
Η κύρια επαφή της «Ποιος είναι το Αφεντικό;» είναι ο μεταποιητής, η βιομηχανία. Μαζί του γίνεται η σύμβαση. Μπαίνοντας στη διαδικασία, αναλαμβάνει να συμμορφωθεί αυστηρά με τις προδιαγραφές που ορίζει ο καταναλωτής. Είναι επομένως αυτός που θα πληρώσει τον παραγωγό την τιμή που ψηφίστηκε. Από την πλευρά μας θα ελέγξουμε επιτόπου, πηγαίνοτας στους παραγωγούς, ότι πληρώνονται όπως αυτό έχει οριστεί. Θα φτάσουμε μέχρι και στο να δημοσιεύσουμε στον ιστότοπό μας τα αντίστοιχα παραστατικά και θα διεξάγουμε τακτικούς τυχαίους ελέγχους καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής του προϊόντος.
#echaritygr | Πώς μπορεί ο καταναλωτής να ελέγχει σε πραγματικό χρόνο τον οικονομικό αντίκτυπο που αντιστοιχεί στα κριτήρια της επιλογής του;
Χάρη στο ερωτηματολόγιο που διατίθεται online, θα είναι σε θέση, κάθε φορά που κάνει μια επιλογή, να δει την άμεση επίπτωση στην προβλεπόμενη τιμή. Μπορεί στη συνέχεια να επιλέξει να διατηρήσει την επιλογή του ή να το αναθεωρήσει με βάση αυτό που θεωρεί ρεαλιστικό, σε σύγκριση με αυτό που θέλει να κάνει τελικά, κατά την ανάπτυξη του προϊόντος.
#echaritygr | Πώς γνωρίζει ο καταναλωτής ότι το γάλα που περιέχεται σε ένα κουτί γάλα έχει πράγματι παραχθεί σύμφωνα με αυτά που αποφάσισε και ότι ο παραγωγός χρεώνει αυτό που έχει οριστεί;
Κάνουμε δύο τύπους ελέγχων:
- Ένας τεχνικός έλεγχος: Για το σκοπό αυτό, αναθέτουμε σε έναν ανεξάρτητο οργανισμό πιστοποίησης ο οποίος πηγαίνει στον παραγωγό και τον μεταποιητή να επαληθεύσει, να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες αναλύσεις και να αποφασίσει τη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές.
- Ένας Ηθικός έλεγχος: διοργανώνουμε επισκέψεις σε παραγωγούς και μεταποιητές, προσκαλώντας τακτικά μια δωδεκάδα μελών της κοινότητάς μας να έρθουν και να δουν με τα μάτια τους επί τόπου και να θέσουν οποιεσδήποτε ερωτήσεις επιθυμούν. Οι επισκέψεις αυτές μαγνητοσκοπούνται και αναμεταδίδονται στο διαδίκτυο, έτσι ώστε οποιοσδήποτε καταναλωτής να μπορεί να έχει πρόσβαση και να διατυπώνει τη γνώμη του.
#echaritygr | Ποιο οικονομικό ποσοστό διατηρεί ο οργανισμός;
Ο οργανισμός λαμβάνει 5% επί της τιμής πώλησης των προϊόντων. Αυτά τα χρήματα θα επιτρέπουν να εγγυηθεί ο σεβασμός όλων των διαδικασιών που περιγράψαμε, από τη δημιουργία των προδιαγραφών, τους ελέγχους των προϊόντων περνώντας ακόμη και από οργανωμένες διαδικασίες προώθησης τους από τη κοινότητας των καταναλωτών που θα συμμετέχουν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
echaritygr
Latest posts by echaritygr (see all)
- Θέατρο Σοφούλη | «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ έναν γλάρο να πετάει» - 18 Μαρτίου 2023
- BABY BOOM | 12ο event στο Hyatt Regency Thessaloniki στηρίζει Παιδικά Χωριά SOS - 18 Μαρτίου 2023
- Κινέζοι σκίουροι, ρίχνονται με τα μούτρα στη μάχη κατά των ναρκωτικών ουσιών - 12 Μαρτίου 2023
- Σεισμός 7,8 Ρίχτερ σε Τουρκία – Β. Συρία | Τουλάχιστον 1.500 νεκροί (ΕΙΚΟΝΕΣ) - 6 Φεβρουαρίου 2023
- Κλωνοποιημένες «σούπερ αγελάδες» στην Κίνα παράγουν υψηλή ποσότητα γάλακτος - 3 Φεβρουαρίου 2023