Στέργιος Μπέτας: Μέσα από τη συμμετοχή δομείται η αυτοπεποίθηση!

Συνέντευξη στην Κοινωνική Λειτουργό, συντάκτρια Χριστίνα Αζοπούλου

0
Η ομάδα των εκπαιδευτικών, καθώς και του ειδικού βοηθητικού προσωπικού και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου, δίνουν μάχη και προσπαθούν μέσα από τα πρωτοποριακά προγράμματα τους να συστήσουν το σχολείο του μέλλοντος στο παρόν μας! Ο κ. Σωτήριος Μπρουτζάς, διευθυντής του Ειδικού Σχολείου Πολυγύρου, ο οποίος παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν στην ειδική αγωγή, όπως για παράδειγμα οι καθυστερημένες προσλήψεις των ΕΕΠ και ΕΒΠ, κάθε σχολική χρονιά καταφέρνει να καινοτομεί. Μέσα από αυτήν την φιλική συζήτηση, με τον καθηγητή προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής του Ειδικού Σχολείου Πολυγύρου,κ. Στέργιου Μπέτα, έγινε μια προσπάθεια εξωστρέφειας της δυναμικής και των συνεργασιών του σχολείου με άλλους δημόσιους φορείς. Ο κ. Μπέτας, μέσα από την πολύχρονη εμπειρία του δεν σταματά ποτέ να ψάχνει το κάτι παραπάνω, την καινοτομία και την πρακτική εκείνη, που θα φέρει την όποια μικροαλλαγή και κυρίως την εξέλιξη.

 

Χριστίνα Αζοπούλου:Το πρόγραμμα «Ευ Ζην» που πραγματοποιείτε με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο σε τι συνίσταται;
Στέργιος Μπέτας: Το ΕΥΖΗΝ αποτελεί ένα πρωτοποριακό Πρόγραμμα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, το οποίο υλοποιείται με τη συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, έχοντας ως τελικό αποδέκτη το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού της χώρας.
Το Πρόγραμμα καταγράφει και αξιολογεί διαχρονικά διάφορες παραμέτρους υγείας των μαθητών, ενώ μέσα από παράλληλες δράσεις παρεμβαίνει στην καθημερινότητα της ελληνικής οικογένειας, του σχολείου και της κοινωνίας, έχοντας ως κεντρικό άξονα την προώθηση ενός ισορροπημένου τρόπου ζωής. Κύριος στόχος του προγράμματος,  είναι η διασφάλιση της υγιούς ανάπτυξης των παιδιών και των εφήβων μέσα από την υιοθέτηση ισορροπημένων συνηθειών διατροφής και σωματικής δραστηριότητας.

 Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα ΕΥ ΖΗΝ εδώ 

Χριστίνα Αζοπούλου: Πέρα άπο το ότι ο αθλητισμός αποτελεί πηγή ζωής, τι άλλο προσφέρει στις νεαρές ηλικίες και δη σε παιδιά με αναπηρία;
Στέργιος Μπέτας: Η συμμετοχή στον αθλητισμό παρέχει στα παιδιά ευκαιρίες να αναπτύξουν τις φυσικές τους ικανότητες και να γίνουν πιο δραστήρια και υγιή. Ο παιδικός αθλητισμός, μπορεί επίσης να έχει σημαντικά ψυχολογικά οφέλη που συμπεριλαμβάνουν και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και αυτοεκτίμηση των παιδιών.
Δυστυχώς πολλά από αυτά επιλέγουν να εγκαταλείψουν την άθληση με κίνδυνο την υιοθέτηση ενός καθιστικού τρόπου ζωής.
Στην Ελλάδα καθώς και στην υπόλοιπη Ευρώπη, περίπου το ένα τρίτο των παιδιών είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Για το λόγο αυτό υπάρχει επείγουσα ανάγκη να ενθαρρύνουμε με θετικό τρόπο και να προάγουμε τη μακροχρόνια συμμετοχή των παιδιών σε φυσικές δραστηριότητες όπως είναι ο αθλητισμός.
Στην Ειδική Αγωγή, σε  όλο το φάσμα των «αναπηριών», δηλαδή στις κινητικές αναπηρίες, τις συναισθηματικές διαταραχές, τη νοητική καθυστέρηση καθώς και στις αισθητηριακές διαταραχές (τύφλωση, κώφωση), η κινητική δραστηριότητα εξυπηρετεί πάρα πολλούς σκοπούς. Πέρα και πάνω από τη βελτίωση των δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης και την ανεξάρτητη διαβίωση, την ανάπτυξη κινητικών και φυσικών ικανοτήτων, την εκμάθηση αθλητικών δεξιοτήτων και την ελάττωση των συνεπειών της αναπηρίας, το άτομο με ειδικές ανάγκες μέσα από τη φυσική δραστηριότητα αποκομίζει οφέλη που αφορούν την κοινωνικοποίησή του και την ισότιμη συμμετοχή του στα κοινωνικά δρώμενα.
Μέσα σε ατομικές αλλά και ομαδικές φυσικές δραστηριότητες το άτομο με αναπηρία δομεί την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή του -ιδιαίτερα όταν αυτές οι δραστηριότητες οδηγούν στην επιτυχία των στόχων του- ενδυναμώνει τις δεξιότητές του για διαπροσωπικές σχέσεις, εμπλουτίζει τη ζωή του με δεξιότητες που το βοηθούν να ενταχθεί σε ομάδες αρτιμελών και μαθαίνει να διαχειρίζεται το άγχος, που απορρέει μέσα από αισθήματα ανεπάρκειας και μειονεκτικότητας, εφόσον αναγνωρίζει την κατάστασή του και ενεργεί με σκοπό να τη βελτιώσει.
Χριστίνα Αζοπούλου: Τι μέτρα πιστεύετε χρειάζεται να ληφθούν από την σχολική κοινότητα αλλά και από την τοπική ώστε, να μετουσιώθει σε όλες και όλους τις/τους άμεσα εμπλεκόμενες/ους η σημασία της άθλησης στη ζωή ενός παιδιού;
Στέργιος Μπέτας: Η φυσική δραστηριότητα με όλες της τις μορφές (φυσική αγωγή, κινητική αναψυχή, αθλητισμός και πρωταθλητισμός) αποτελεί αφενός ένα χώρο συνάντησης ατόμων ανεξαρτήτως εθνικών, φυλετικών ή άλλων ατομικών διαφορών και αφετέρου έναν αβίαστο τρόπο συνύπαρξής τους.
Η πραγματοποίηση ομαδικών και αθλητικών δραστηριοτήτων, που να μπορούν να συμμετέχουν και τα άλλα μέλη της οικογένειας, είναι ένα βήμα για την κοινωνική ενσωμάτωση του ατόμου σε μια πρώτη φάση. Ένα επόμενο βήμα αποτελεί η θεσμοθέτηση και η πραγματοποίηση προγραμμάτων άθλησης ατόμων με και χωρίς ειδικές ανάγκες. Δηλαδή, όπου είναι δυνατό να μπορούν να γίνονται κοινά προγράμματα άσκησης για άτομα χωρίς ειδικές ανάγκες και για άτομα με ειδικές ανάγκες (π.χ. κολύμβηση, μπάσκετ, βόλεϊ, ιππασία κ.λπ.).
Τα οφέλη από ένα τέτοιο πρόγραμμα ένταξης είναι αμφίδρομης κατεύθυνσης, καθώς δεν ωφελούνται μόνο τα άτομα με ειδικές ανάγκες, αλλά και τα άτομα του γενικού πληθυσμού. Η ένταξη ατόμων με ειδικές ανάγκες στα γενικά προγράμματα φυσικής δραστηριότητας μπορεί να προωθήσει την κοινωνικότητα των ατόμων χωρίς ειδικές ανάγκες, να αλλάξει τη στάση τους απέναντι στο διαφορετικό και να αυξήσει την ικανότητά τους για συνεργασία. Ακόμα και σοβαρής μορφής αναπηρίες δεν παρεμποδίζουν τη διεξαγωγή του προγράμματος, ούτε και μειώνεται η ποιότητά του. 

Τέλος, η θεσμοθέτηση και η τακτική διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων (τουρνουά, ημερίδες, φιλικές αθλητικές συναντήσεις) μεταξύ αθλητικών συλλόγων ατόμων με και χωρίς ειδικές ανάγκες είναι ένα ακόμα βήμα που συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση όλων των εμπλεκομένων.
Χριστίνα Αζοπούλου: Την φετινή χρονιά θα συνδιοργανώσετε τους σχολικούς  αγώνες αθλοπαιδείας στίβου  Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μαθητών-μαθητριών Κεντρικής Μακεδονίας  στην Χαλκιδική, πείτε μας λίγα λόγια για αυτόν τον θεσμό και πότε θα λάβει χώρα;
Στέργιος Μπέτας: Οι αγώνες αθλοπαιδείας στίβου  Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μαθητών-μαθητριών Κεντρικής Μακεδονίας είναι ένας θεσμός που ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια. Οι μαθητές του  Ειδικού Σχολείου Πολυγύρου έχουν λάβει μέρος σε όλες τις διοργανώσεις όλα αυτά τα χρόνια. Τη φετινή σχολική χρονιά το σχολείο μας έχει αναλάβει την διοργάνωση των αγώνων στον Πολύγυρο η διεξαγωγή των αγώνων θα γίνει τον μήνα Μάιο. Τα αγωνίσματα που καλούνται να λάβουν μέρος οι μαθητές είναι : Δρόμος 50μ-100μ, Άλμα εις μήκος, Ρίψη μπαλάκι-σφαίρας.    
 
Χριστίνα Αζοπούλου:  Σε περιπτώσεις, όπου υπάρχει έλλειψη της κοινωνικής πολιτικής ως προς τις παροχές αθλητικών επιλογών σε άτομα με αναπηρία, υπάρχουν πρακτικές που μπορεί καμιά/νείς να ακολουθήσει ατομικά;
Στέργιος Μπέτας: Είναι αλήθεια, ότι υπάρχουν ελάχιστες έως καθόλου επιλογές άθλησης των Α.μ.Ε.Α. στην επαρχία. Ακόμα και τα προγράμματα άθλησης που πραγματοποιούν οι Δήμοι της χώρας αφήνουν εκτός αυτούς τους ανθρώπους είτε λόγω απόστασης είτε λόγω μη ύπαρξης εξειδικευμένων κ.φ.α. Εάν αυτοί και οι οικογένειες τους δεν μπορούν  να μετακινηθούν για να βρουν το κατάλληλο πρόγραμμα, θα πρέπει να επικεντρωθούν στη σωστή διατροφή αλλά και στον τρόπο ζωής τους. Επίσης, θα πρέπει να ενημερωθούν οι γονείς μέσω διαδικτύου, σεμιναρίων, ή απλά ρωτώντας ειδικούς τι μπορούν να κάνουν ώστε να ενεργοποιήσουν τα παιδιά τους, μέσω της άθλησης στον δικό τους χώρο, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της  κάθε περίπτωσης. 

 

Κατεβάστε και το Ημερολόγιο του 2017 του ΕΥΖΗΝ εδώ ΔΩΡΕΑΝ 

The following two tabs change content below.

echaritygr

Η Οικογένεια του e-Charity.gr Portal, απέναντι στην λογική της απλής κριτικής και της ακατάσχετης αποποίησης ευθυνών ή της άκρατης φιλολογίας, αναλαμβάνει τις ευθύνες του μέλλοντος, ΣΗΜΕΡΑ. Για εμάς, εσάς, το ΑΥΡΙΟ των παιδιών μας. Με μεράκι, αγάπη στον συνάνθρωπό μας κι αφοσίωση στον στόχο μας, συναντιόμαστε από κάθε γειτονιά της Ελλάδας, με έναν σκοπό. Να κάνουμε το όραμά μας, ΠΡΑΞΗ. Την Αλληλεγγύη, ΖΩΗ.

You might also like More from author